E-Commerce

SEO-optimer din webshop: Alt du skal vide

By January 6, 2023 No Comments

SEO (Search Engine Optimization – søgemaskineoptimering) tre bogstaver, der er altafgørende for din virksomheds succes. Søgemaskineoptimering kan lyde som et teoretisk begreb, der ligger langt fra din måde at føre virksomhed på. Men måske har du undret dig over, at din webshop har minimal trafik til trods for, at indholdet på din webshop er af høj kvalitet og det samme er dine produkter. Eller måske er din webshop aldrig at finde på den første side med søgeresultater. Hvis det er tilfældet er det på grund af manglende SEO. 

Hvad er SEO egentlig? Og hvordan bidrager det til din virksomhed? Hvorfor er det et fokuspunkt for så mange virksomhedsejere? Hvordan kan SEO generere mere trafik til din webshop og øge konverteringer og salg? Alle disse og mange flere spørgsmål bliver besvaret i denne guide til SEO for webshops. 

Hvad er SEO for webshops? 

SEO en gratis måde at gøre din webshop mere synlig på søgemaskinernes resultatsider. Hovedmålet med SEO på din webshop er at generere mere trafik gennem Google, Yahoo og andre søgemaskiner. 

Søgemaskineoptimering bygger på forskellige strategier og metoder, der får din webshop til at rangere højere på Google eller andre søgemaskiner. Det gælder søgeordsforskning, linkbuilding, hastighedsoptimering af webstedet osv. 

Hvorfor er SEO vigtigt for din virksomhed? 

Det betyder ikke noget hvor god din webshop er, hvis dine potentielle kunder ikke kan finde den. Det er ikke nok at din webshop er brugervenlig og brugbar for dine potentielle kunder – den skal også rangere højere end konkurrenternes webshops. Derudover skal din webshop præsenteres på den rigtige måde, så dine potentielle kunder nemt kan identificere de produkter eller tjenester, de har brug for – og derved vælge at klikke på din webshop. 

Data.

Organisk synlighed og hjemmesidetrafik

Organisk synlighed fører til øget trafik på din webshop og er en af ​​de største fordele ved SEO. Med en effektiv SEO-strategi vil din webshop blive synlig for dine mest relevante målgrupper. 

De brugere du får fat i på denne måde leder allerede efter de produkter eller tjenester du tilbyder. Denne optimering er derfor yderst effektiv, da den ikke har til formål at overtale eller lokke kunderne, men blot vise dem hvor de kan finde det, de søger. 

Forbedret troværdighed og tillid

Google rangerer sider baseret på adskillige faktorer. Det gælder webshoppens indhold, dets værdi, relevans, hastighed, responsivitet osv. Hvis din webshop er placeret på den første side med søgeresultater øger det troværdigheden blandt potentielle kunder. 

Brugere analyserer ikke sider med hensyn til indhold, værdi og alle ovennævnte faktorer, men de stoler på, at Google viser de mest relevante og troværdige resultater først. Desuden gælder det for 75 % af brugerne, at de ikke går længere end til første side med søgeresultater.

Reklame døgnet rundt

Effektiv SEO giver dig synlighed på søgemaskiner døgnet rundt. Det gælder alle tidspunkter, helligdage og weekender og sikrer trafikgenerering døgnet rundt. Hvert sekund kommer der over 63.000 googlesøgninger. Så du kan tænke dig til hvor meget eksponering din webshop får, hvis den ligger på den første resultatside. 

Marketingtragten i mål

SEO som indholdsmarkedsføring inkluderer forskellige indholdstyper, der er målrettet forskellige målgrupper på forskellige kunderejsestadier. Selvom dine blogindlæg er øverst i tragten eller midt i tragten og ikke genererer øjeblikkelige resultater, dækker de andre mål. Såsom opbygning af tillid, brandbevidsthed og loyalitet. På denne måde vil blogindlæg og artikler føre til konverteringer i et langsigtet perspektiv. 

Hvordan udvikler du en SEO-strategi til din webshop? 

Hvis søgemaskineoptimering er nyt for dig, og du ikke ved, hvor du skal begynde, har vi samlet de vigtigste metoder og fremgangsmåder til SEO, der tilsammen gør det muligt effektivt at optimere dine onlinebutikker. 

Step 1: Søgeordsforskning

Survey

Søgeordsforskning giver indsigt i hvad dine potentielle kunder leder efter. Når du udfører søgeordsforskning, skal du være opmærksom på tre aspekter: 

Relevans 

Søgemaskiner rangerer efter relevans. Dit indhold bliver kun vist, hvis det svarer til søgerens behov. Du skal derfor indtænke brugerens hensigt, når du vælger nøgleord. Hvis du eksempelvis sælger mobiltelefoner, er dit mål ikke at trafikken på din hjemmeside skyldes skoleelever, der skal bruge billeder af mobiltelefoner til en fremlæggelse. Målet er trafik fra brugere, der søger for at købe en mobiltelefon.  

Derudover er det en væsentligt faktor at du leverer indhold af højeste kvalitet. Jo mere værdi og relevans dit indhold har, jo større sandsynlighed er der for, at det vil det rangere højt på søgemaskinerne. 

Autoritet 

Søgemaskiner rangerer kilderne efter autoritet. Du kan sikre autoritet ved at prioritere værdifuld og informativ indhold på din website. Det vil resultere i backlinks og en høj rangering.  

Volume 

Du kan nemt rangere øverst på Google, hvis du vælger et meget snævert og specifikt nøgleord. Men hvis der aldrig bliver søgt på det nøgleord, så kan du alligevel ikke bruge det til noget. Et søgeords volume bliver målt ved den månedlige søgevolumen, hvilket indikerer hvor mange gange brugere der den specifikke måned har søgt på nøgleordet. Det er altså en god idé at tjekke det ud, inden du bruger nøgleord i indholdet på dit website. 

Step 2: Arkitekturen på dit website

Site architecture

Næste step er at gøre dit website brugervenligt og intuitivt. Brugerne skal nemt og problemfrit kunne browse rundt på dit site uden at blive forvirret af for meget eller forkert indhold. Det skal også være nemt at finde køb-knappen. En logisk arkitektur på din hjemmeside vil også forbedre din rangering på søgemaskinerne, da det på den måde bliver nemmere at indeksere dine sider og forstå indholdet af din hjemmeside. 

Du kan forbedre dit websites arkitektur med tre faktorer: 

Kategorisider 

Med kategorisider er det meget nemmere at opretholde din webshops organisatoriske struktur over en længere periode. Du kan tilføje nye produkter eller en ny side til en eksisterende kategori med varer eller tjenester. Du kan også tilføje en nye produktkategori, når du ønsker at tilføje en ny gruppe af sider. 

Uden kategoriseringen vil nye sider blive tilføjet tilfældigt. Det giver en kompliceret og ustruktureret sidestruktur, hvilket er uhensigtsmæssigt for både brugere og søgemaskiner at navigere i.  

Navigationsmenuer 

En navigationsmenu vil påvirke hvordan brugere bevæger sig rundt på din webshops og hvilke sider de kommer ind på. Med en navigationsmenu får du mulighed for at fremhæve de vigtigste sider på din webshop og samtidig guide brugere hen til de sider du helst vil have de skal se. 

Interne links 

Interne links connecter relaterede sider til hinanden. Det sker ved brug af breadcrumbs, interne kontekstuelle links og sekundære navigationslinks. Du bør også være opmærksom på ankerteksten som skal repræsentere indholdet på de interne links. 

Step 3: Teknisk SEO

Nu er det tid til at komme ind på de tekniske detaljer ved søgemaskineoptimering. Teknisk SEO handler om at fjerne fejl og tekniske problemer som forhindrer dit website i af ranke højt. Det primære mål med teknisk SEO er at gøre dit website hurtigere, nemmere at crawle og mere forståelig for søgemaskinerne. 

Et godt teknisk set up gør det muligt for søgemaskiner at forstå hvad indholdet på siden handler om og forhindrer forvirring med ødelagte URL’er eller duplikeret indhold. Lad os gennemgå nogle af de væsentlige dele af teknisk SEO. 

Hastighedsoptimering 

Søgemaskiner foretrækker sider der loader hurtigt, og hastighed er derfor en vigtig faktor, når det gælder ranking. Brugerne vil end ikke vente sekunder på en hjemmeside, og Google og andre søgemaskiner rangerer de hurtigtloadende sider øverst. Hastighedsoptimering indebærer hurtig hosting, komprimering af sider på websitet, minificering af sidens koder osv.  

Billedoptimering 

Dit website vil rangere højere og dine sider vil loade hurtigere hvis du reducerer størrelsen på billederne på websitet. Det handler dog om stadig ikke at kompromittere billedernes kvalitet. Billederne skal stadig være af høj kvalitet, have stor relevans og værdi for dine potentielle kunder. Billedoptimering handler altså grundlæggende om at finde den perfekt størrelse, det perfekte format og den perfekte opløsning for det visuelle på dit website. 

HTTPS status check 

Er du sikker på, at alle dine URL’er er HTTPS’ere? Hvis nej, så giv det lige et check. HTTPS er blandt de primære rangeringsfaktorer for søgemaskinerne. Hvis du ikke har HTTPS vil søgemaskinerne og dermed dine potentielle kunder ikke få adgang til dine sider via søgeresultaterne. 

Step 4: Content marketing

Content marketing

Den næste store del af SEO er det, der kaldes content marketing. Selvom content marketing er noget helt andet end SEO, kan det ene ikke eksistere uden det andet. Content marketing indbefatter produktionen af relevant og brugbart indhold lige fra blogposts til webinarer som brugere af dit website nemt har adgang til. Indholdet skal samtidig være ordentlig optimeret, det gælder særligt nøgleord og billeder, sådan at søgemaskinerne vil rangere dit website højere. 

Alt content, altså indhold, kan deles op i tre kategorier: 

Skriftligt indhold 

Skriftligt indhold handler om tekster og omfatter en bred vifte af materialer: 

  • Blogindlæg
  • Landing pages
  • Casestudier
  • White Papers
  • FAQ’er
  • Guides
  • E-mails
  • Pressemeddelelser 

Disse materialer gør det muligt at nå ud til forskellige målgrupper gennem forskellige kommunikationskanaler. 

Grafik 

Denne del af content marketing indbefatter: 

  • Infographics 
  • Brugerdefinerede designs 
  • Maps/kort 
  • CTA’er 
  • GIF’er 

Videomateriale 

Der er flere og flere måder at engagere sig med publikum på via videobaseret indhold eksempelvis: 

  • Animationer 
  • Kundeudtalelser 
  • Vlogs 
  • Virtual reality 
  • Webinarer 
  • Begivenhedsvideoer 

Step 5: Linkbuilding

Sidst men ikke mindst er SEO også linkbuilding. Linkbuilding bygger dybest set på at anskaffe links til dit website via andres websites. I SEO-øjemed hedder det backlinks. At få backlinks fra websites af høj kvalitet vil øge din webshops troværdighed, og det vil samtidig give højere rangering på søgemaskinerne. 

Anmodning om links

Det er den mest kontante måde at skaffe backlinks. Outreach kan række langt, så vær ikke bleg for at kontakte ejerne af andre websites og forklar dem hvorfor et link-samarbejde kan give mening for dem. Det er altså væsentligt at du vælger websites der passer til dit marked. Derudover er det vigtigt at du tjekker websitets ydeevne og troværdighed. 

Manuel tilføjelse af links 

Ved manuel tilføjelse af links placerer du selv linkene, uanset om det er en blogkommentar, et gæsteindlæg eller en pressemeddelelse. Fordelene ved denne tilgang er, at du har fuld kontrol over resultatet linkplaceringen. Det hjælper også med at opbygge brandbevidsthed hos brugere inden for din niche. 

Indtjenende links 

Den mest effektive linkbuilding metode er redaktionelt at placere links. Denne type linkbuilding er samtidig den sværeste at kopiere, særligt for dine konkurrenter. På den anden side er det også den mest tidskrævende metode. Du er nødt til konstant at skabe meningsfuldt og værdifuldt indhold for at tjene på links fra andre kilder. 

Hvordan gør Magento din SEO rejse lettere? 

Flere e-commerce platforme tilbyder built-in feauteres, som gør SEO rejsen lettere for virksomhedsejere. Med nogle e-commerce platforme er det nødvendigt at installere adskillige add-ons og udvidelser for at dække forskellige SEO-metoder. Med eksempelvis Magento, som har en række out-of-the-box funktioner sikres problemfri søgemaskineoptimering. Lad os gennemgå nogle af disse Magento funktioner: 

Meta tags for home-, produkt- og kategorisider

Med meta tags lærer søgemaskinerne afgørende information om sider på dit website. Eksempelvis om hvordan siderne skal vises på søgemaskinerne. Derudover er meta tags det første information brugerne ser, når de kommer ind på din webshop. Det skal derfor være beskrivende og informativt. Magento tillader oprettelse af ​​meta tags, der overholder alle kravene til søgemaskinefiltre. 

Rich snippets

Rich snippets

Rich snippets er snippets, der har en højere klikrate. Magento sikrer, at mikrodata tilføjes til alle produktsider som standard. Disse mikrodata vil hjælpe med at få rich snippets på Googles søgeresultatsider. 

SEO-venlige URL’er til kategorier og produkter

Magento giver mulighed for oprettelse af URL’er til produkter i henhold til parametre du sætter op. Du kan også ændre og redigere URL’er manuelt. Du kan bruge funktionen Use Web Server Rewrites, der kan findes i indstillinger, for at skabe SEO-venlige URL’er. Det gælder også for kategorierne, at du kan opsætte SEO-venlige URL’er. 

XML sitemaps

Et XML sitemap er en specifik fil, der inkluderer alle de vigtige sider på dit website og som sikrer at søgemaskinen finder og crawler dem alle. Magento har flere funktioner der gør generering af XML sitemaps lettere og mere praktisk. Du kan eksempelvis automatisk tilføje billeder til dit sitemap. Du kan også indsende URL’en til dit XML sitemap til robot.txt og derved angive begrænsninger på filstørrelser og antal sider. 

Canonical tags

Ingen ønsker at have duplikeret indhold på deres hjemmesider, vel? Hvis du aldrig har hørt om duplikeret indhold eller ikke ved, hvad der er galt med det, er her en hurtig forklaring. Duplikeret indhold er indhold der går igen på flere sider på dit website. Det sker ofte når du bruger den samme information på flere sider på dit websted, når du har flere domæner, hvor du har ens indhold eller lignende.  

Hvis du har dublerede URL’er, vil de slet ikke blive vist på søgemaskinesidens resultater eller i bedste fald vil de have en lavere placering. For at undgå det kan du bruge canonical tags eller canonical URL’er. Med denne funktion markerer du URL’en som foretrukket for søgemaskiner. På denne måde vil søgemaskiner genkende de sider, der skal vises først. Modsat hvis søgemaskinerne selv vælger, hvilke sider der skal vises først. 

Opsummering 

Dream big

Søgemaskineoptimering er en skudsikker måde at få mere trafik og øge salget på din webshop. Hvis det gøres korrekt, vil netop din webshop blive vist på den første side med søgeresultater døgnet rundt. SEO omfatter en bred vifte af praksisser og tilgange, der gavner dit websted på forskellige måder. Det er nødvendigt at anlægge en udførlig tilgang og bruge de metoder og taktikker, der er relevante for din virksomhed. Det er vigtigt, at du ikke udelukkende fokuserer på én metode såsom teknisk SEO, fordi det fungerer ikke uden gode content marketing-strategier, grundig søgeordsforskning osv. 

Hvis du har yderligere spørgsmål om SEO eller har brug for hjælp til at etablere en SEO-strategi til din webshop, så tøv ikke med at kontakte os.