E-Commerce

7 trends der sikrer vækst på webshops i modeindustrien

By February 13, 2023 No Comments

Modebranchen står midt i markante transformationer som følge af digital innovation, stigende globalisering og ændrede forbrugerkøbsmønstre. 

Vilde e-commerce statistikker 

På grund af COVID-19-epidemien er markant flere mennesker begyndt at handle online. McKinsey forudsagde at i 2020 ville e-commerce stå for 29 % af alt detailsalg af tøj i verden – det var 16 % i 2015. Samme år fandt Shopify ud af, at over 150 millioner forbrugere foretog deres første onlinekøb. Efterhånden som flere forbrugere handler online, har virksomheder været nødt til at genoverveje deres strategier for at tiltrække teknologikyndige kunder. 

Det forventes at onlineshopping når op på 6,5 billioner dollars i omsætning i 2023. Hvis den nuværende vækst i e-commerce opretholdes, kan det årlige webshopsalg overstige 8 billioner dollars i 2025. Det er fantastiske nyheder for online virksomheder og viser præcis, hvor mange muligheder der er. Selvom der utvivlsomt bliver mere konkurrence, vil omsætningen også stige. Derfor er præcis nu det ideelle tidspunkt til at hoppe med på vognen. 

Modeindustrien forsøge altid at tilpasse sig kravene fra den næste generation af forbrugere. Derfor har vi samlet en liste over syv sandsynlige tendenser, som enhver virksomhed bør være opmærksom på. 

Retail e-commerce sales worldwide from 2014 to 2023

Ind i Metaverset 

Udtrykket “metavers” kan tolkes på flere måder. Selvom konceptet med virtuelle fællesskaber er i konstant udvikling, er tanken at individer skal kunne engagere sig i hverdagslige opgaver såsom at skabe sociale forbindelser, spille spil og foretage indkøb i et digitalt miljø. 

Reese Witherspoon og andre berømtheder blev gjort til grin, da de forudsagde, at “i en (meget) nær fremtid vil enhver person have en parallel digital identitet. Brugen af ​​avatarer, krypto-tegnebøger og digitale råvarer vil blive udbredt.” 

NFT’er bliver allerede testet af detailhandlere, herunder sportsudstyrsgiganter som Under Armour. På grund af deres partnerskab med Steph Curry var de i stand til at genskabe de sko, han havde på, da han blev NBA’s all-time førende trepointsskytte. 

Metaverse Brands Collabs

Image4 Forever 21 gik sammen med Roblox for at bygge et virtuelt indkøbscenter i sidstnævntes virtuelle verden. Det hedder Forever 21 Shop City. Spillet giver spillerne mulighed for at købe varer til deres avatarer og administrere den virtuelle butik, som om den var deres egen. 

PrettyLittleThing, et andet populært modefirma, er også begyndt at bruge virtuelle modeller til at promovere sine varer. Virksomheden annoncerede en konkurrence på Instagram, hvor de introducerede deres innovative “avatar in the metaverse”-idé. 

I modeindustrien har NFT’er dobbelt anvendelse som autentificeringsværktøjer og selvstændige samleobjekter. Flere mennesker end nogensinde før bliver involveret nu, og det gælder især stærke spillere og gamere. For at fejre dets jubilæum samarbejdede Louis Vuitton med Beeple om udgivelsen af ​​et videospil med NFT’er til samlerobjekter. 

Modeindustriens indtog i den virtuelle verden giver nogle interessante nye muligheder for kundedeltagelse. 

Fremtiden for den digitale verden er usikker, men de muligheder den bringer, er spændende for både luksusmærker, forhandlere og kunder. 

Forretning i det sociale netværk 

Forretningsstrategierne for mange sociale netværkssider ændrer sig for at gøre det nemmere at købe ting inde i selve virksomhedens app. Det hjælper webshops med at komme i kontakt med kunder, når de er midt i at træffe en købsbeslutning. 

Mange succesrige e-commerce-modefirmaer har gjort sociale medier til en væsentlig del af deres marketingstrategi. I betragtning af hvor meget tid vi bruger på vores telefoner, er det ikke en uventet strategi. Brugere af sociale medier og mobilapps bruger nu omkring 15 % af deres vågne tid på deres enheder. 

Baseret på fremskrivninger lavet i BoF og McKinsey & Companys seneste forskning, “The State of Fashion 2022”, forudsiges handel på sociale medier alene til at vokse til 56 milliarder dollars i 2023. Salget fra sociale medier vil toppe 600 milliarder dollars i 2027. En verdensomspændende standard er blevet sat i detailbranchen takket være sociale medier. 

Increasing numbers of Social Media

Et stigende antal af sociale medier lige fra TikTok og Instagram til Snapchat inkorporerer en købsfunktion, der vækker kundernes nysgerrighed og tilskynder dem til at foretage et hurtigt køb. Flere platforme har også udviklet købsfunktioner i de seneste år; for eksempel har Shopify for nylig gjort det muligt at købe varer direkte fra TikTok-appen. 

Disse platforme er ikke de eneste, der bruger social shopping til at etablere deres egne kanaler til shopping; selvstændige og relaterede mærker, butikker og handlende gør det samme for bedre at positionere sig foran deres målgruppe. 

Branding er bedre end sponsorerede annoncer 

Det ville være en underdrivelse blot at kalde det online modemarked for konkurrencedygtigt. I dag har shoppere flere muligheder end nogensinde før, hvilket gør det udfordrende at få dem til at vende tilbage til en bestemt webshop. 

I 2023 vil teknologivirksomheder som Google forhindre brands i at indsamle cookies i deres browser. Omkring en fjerdedel af it-cheferne mener, at de nye regler vil bremse deres virksomheds ekspansionsplaner. 

Branding kan være et alternativ til kostbar annoncering og begrænset kundeinformation. Forskning viser, at organisationer der sætter ressourcer i deres brands, har større sandsynlighed for organisk forbrugerengagement og -fastholdelse. Kunder der er loyale over for kendte mærker, er også mere villige til at betale højere priser, derfor hjælper dette virksomheder med at forbedre deres indtjening. 

Popular Brand

Noémie er et eksempel på et tøjmærke, der bruger denne tilgang. Brand creator, kreativ direktør og administrerende direktør Yuvi Alpert siger: “Vi ønskede at bevæge os væk fra standard, kortfattet annoncering, der ikke genererede en følelsesmæssig forbindelse til vores varer, så vi udvidede vores kampagner og de medier, vi brugte, til at omfatte historiefortællende annoncer. 

Da vi fandt ud af, at 20 % af vores publikum blev tiltrukket af kampagner, der brugte et narrativ eller et historiefortællende format, satte vi os for at lære, hvordan man effektivt kunne omsætte denne taktik i praksis. 

Vi observerede påfaldende højere engagementsrater end med konventionel bannerreklame eller korte film på sociale medier, når vi fortalte historier om vores kunder og distribuerede dem i indholdsrige former som blogs, publikationer og e-mails. 

De var også meget billigere og mere alsidige, hvilket gjorde dem til et godt valg. Vores konverteringsrate blev forbedret, og vores pris pr. kunde faldt, da vi skiftede til en narrativ tilgang.” 

Indkøb i realtid 

Det er ikke overraskende, at forbrugerne bedømmer en bog på dens omslag, når de handler tøj online. Så det er klart at billeder betyder meget. Kunder er mindre tilbøjelige til at foretage et køb, hvis de finder de viste produktbilleder utiltalende. Det, vi ser her, er visuel handel og real-time shopping: produktion af iøjnefaldende visuals med det fulde formål at generere indtægter. 

Kombinationen af ​​online handel med videostreaming i realtid har givet anledning til en helt ny form for detailoplevelse. Nu efterligner onlineplatforme følelsen af ​​virkelig at være i en butik, mens de viser en bred vifte af indhold, der kan købes. Potentielle købere kan nu deltage i en live videoudsendelse, have realtime diskussioner om varer og foretage køb uden først at læse produktbeskrivelser eller søge på nettet efter kundefeedback. 

Real time purchasing

I 2023 forventes livestreaming-forretningen i USA at være over 25 milliarder dollars værd, hvor det i 2022 var omkring 11 milliarder dollars. Både online og fysiske butikker har fortsat udnyttet populariteten af ​​live shopping og visuel e-commerce. Nogle parisiske stormagasiner, herunder Printemps og Samaritaine, bruger live shopping-streams for at tiltrække nye forbrugere og øge salget. 

Salg af bæredygtige varer 

Det er ikke længere et nichemarked at sælge bæredygtige og miljøvenlige varer. 

  • Forbrugernes søgning efter miljøvenlige produkter er i følge data fra WWF steget med 71 % i de sidste fem år. 
  • I 2030 vil Generation Z udgøre den største kundegruppe på verdensplan.  41 % af denne gruppe siger, at de ville betale mere for bæredygtig mode. 58 % siger, at et brands intention, værdisystem og mål har betydning for deres køb. 
  • Ovenikøbet ville 73 % af alle købere ændre deres adfærd i et forsøg på at mindske planetens miljøpåvirkning. 

Allerede nu drager populære tøjserier fordel af denne trend ved at øge deres brug af bæredygtige materialer. For eksempel har Pangaia, et bæredygtigt tøjfirma beliggende i London, tilføjet to nye 100 % biobaserede muligheder i deres udvalg af stof: “PlntFiber” og “FrutFiber.” Disse fibre er lavet af planteblandinger og landbrugsbiprodukter. Kunderne kan tjekke bæredygtigheden af ​​deres køb ved at scanne en QR-kode på nyt tøj fremstillet af disse materialer. 

Pangaia

“The Fashion Sustainability and Social Accountability Acter et meget omdiskuteret emne i New York City på nuværende tidspunkt. Forfatterne siger, at det vil tvinge store modevirksomheder til at redegøre for deres bidrag til den globale opvarmning. Virksomheder med mere end 100 millioner dollars i årlig omsætning, der befinder sig i New York, vil være forpligtet til at overholde Fashion Acts krav til offentliggørelse om materialeproduktionsvolumen. Hvis Fashion Acts bliver vedtaget ved lov, vil virksomheder have et år til at efterleve loven eller også vil de modtage bøder. 

Flere betalingsmetoder

FisGlobal forudser at i 2024 vil: 

  • digitale tegnebøger stå for 51,7 % af betalingen på webshops 
  • brugen af kreditkort falde til 20,8 % 
  • brugen af debetkort vil falde til 12 % 

Digitale tegnebøger, kredit- og debetkort vil tilsammen udgøre 84,5 % af alle e-commerceudgifter i 2024. Forskellige betalingsmetoder er vigtige for købere. Det bidrager positivt til webshoppen, hvis der også tilbydes mulighed for at foretage direkte bankoverførsler eller at bruge en kontaktløs betalingsform. Det er altafgørende for virksomheder at tilbyde alternative betalingsmetoder som Bitcoin, Escrow og eChecks for at være et populært valg blandt kunderne. 

Multiple Methods of Payment

I 2020, hvor forbrugernes budgetter var meget stramme, blev BNPL (køb nu, betal senere) mere og mere populært. Mange store webshops er begyndt at acceptere BNPL som et alternativ til kreditkort. Populære tøjvirksomheder arbejder sammen med fintech-firmaer som Affirm og Uplift for at forenkle købsprocessen for deres kunder. 

For eksempel tilbyder Klarna fleksible betalingsmetoder. Det gælder blandt andet direkte betalinger og betaling efter levering. Dette hæver barren for hele kundeoplevelsen og muliggøre større avanceringer i fremtiden. 

Anvendelse af AI Chatbots

Online kundeservice og support kan tage et teknologisk nøk opad ved hjælp af chatbots. Med fremkomsten af ​​online shopping er flere populære tøjfirmaer begyndt at bruge chatbots for at give kunderne mere personlige oplevelser. 

Forbrugerne kan altså forvente at blive mødt af en chatbot, når de besøger en webshop. AI-chatboten hos et tøjbrand har en grundlæggende forståelse for kundens præferencer. Det gælder selv detaljerne af deres favorit:

  • farver 
  • mønstre 
  • ærmer 
  • silhuetter
  • udskæringer osv. 

Den husker hvad kunden ikke ønsker, så de ikke skal blive ved med at sige det igen og igen, og den tager højde for det, når den foreslår produkter og tøj. 

Chatbot-stylisten stiller kunden en række guidede spørgsmål i tråd med hvilke spørgsmål en rigtig stylist ville stille. Der bruges blandt andet de samme termer og begreber. Derudover udvikles kundens unikke modeprofil af AI og forfines med hvert engagement fra kunden. 

AI-stylisten vil ikke kun give forslag baseret på kundens kropstype, hudtone, hårfarve og øjenfarve, men vil også demonstrere, hvordan man bærer det stykke tøj, der diskuteres i en række forskellige settings. Det kan være alt fra en aften i byen med kæresten til et forretningsmøde med kolleger. 

AI chatbots

Ligesom menneskelige stylister kan du ovenikøbet vælge mellem en række forskellige AI’er, der hver har deres egen unikke sans for stil. Kunder der er mere interesserede i de nyeste trends kan rådføre sig med en stylist, der er lige så trendfokuseret, mens de, der er mere traditionelle kan chatte med en stylist, der har en mere klassisk æstetik.  

Hver gang forbrugerne besøger en webshop, bliver de præsenteret for et udvalg af varer og tøj, der er skræddersyet specifikt til deres kropstype, personlige præferencer og kommende begivenheder. De vil også få råd om hvordan de skal klæde sig i forhold til deres kropstype. 

Opsummering 

Modeindustrien vil fastholde sin hidtil rekordhøje vækst inden for e-commerce. Det er glade kunder og skræddersyede services, der driver denne konstante udvikling. Det er derfor afgørende for webshopsejere at studere trends og tendenser og betydningen af dem for industrien. Kunderne er tilbøjelige til at gentage køb ved samme webshop, og de anbefaler gerne en shop til deres venner, hvis de kan mærke at webshoppen er designet med dem i tankerne. Og det er lige meget om det er en fysisk eller online butik.