Hvis du vil åbne en webshop med skønhedsprodukter, men ikke ved hvor du skal starte, er du kommet til det rigtige sted. I dette indlæg forklarer vi hvad du skal gøre i en trin-for-trin guide.
Overblik over skønhedsbranchen
Før vi dykker ned i detaljerne om hvordan man bygger en webshop med skønhedsprodukter, så lad os finde ud af om det er rentabelt. Markedsstørrelsen for webshops med skønhedsprodukter anslås til at være en omsætning på 19,3 milliarder dollars i 2022. Og det forventes at markedstørrelsen fortsat stiger. I USA voksede skønhedsbranchens markedsstørrelse med gennemsnitligt 0,7 % om året fra 2017 til 2022.
Fremtiden for den globale skønhedsindustri ser også lys ud. Den forventes at nå 800 milliarder dollars i 2025.
Nøglesegmenter i skønhedsbranchen
Når du starter en virksomhed med salg skønhedsprodukter, er det ret vigtigt at kende nøglesegmenterne i branchen. Skønhedsbranchen er fyldt med forskellige muligheder for at åbne en webshop med produkter. Her er de vigtigste segmenter:
Hårplejeprodukter
Hudplejeprodukter
Kosmetiske produkter
Andre produkter
Nøglekundesegmenter i skønhedsbranchen
Regler nummer 1 i erhvervslivet er “kend din kunde”. Derfor bør du fastslå dit ønskede kundesegment før du åbner din webshop. Her er nogle kundesegmenter du kan overveje:
Skønhedssalon fagfolk
Skønhedsskoler
Æstetikere og skønhedssalonteknikere
Fans af hjemmeskønhedspleje
Bemærk at hvert kundesegment har sine egne specifikke behov. For at opbygge en succesfuld skønhedsvirksomhed skal du bestemme hvordan du kan opfylde behovene i de forskellige markedssegmenter.
Sådan åbner du en webshop med skønhedsprodukter
Step 1. Vælg skønhedsproduktlinjer og et brandkoncept
Det første skridt du bør tage er at udvikle en vision for det fremtidige brand og en identifikation af produktlinjer til din webshop.
Skønhedsprodukternes verden kan nogle gange virke overvældende. Der er hundredvis af produkter du kan vælge imellem. For at træffe en beslutning foreslår vi at lave produktforskning.
Hvordan laver man produktforskning?
Du kan eksempelvis få inspiration fra Amazon og dets gigantiske kundebase og store udvalg af forskellige skønhedsprodukter. Prøv at kigge på Amazons bestsellers for at finde produktidéer og inspiration. Her er hvad du skal være opmærksom på, når du laver en skønhedsproduktundersøgelse på Amazon:
Kundeanmeldelser
Salgspriser
Produktbeskrivelser
Man skal aldrig undervurdere styrken ved sociale medier – og særligt ikke når det kommer til skønhedsbranchen. Du kan bruge Facebook og Instagram til at få information om de bedst sælgende skønhedsprodukter. Du kan følge influencers og brands for at holde dig trit med de moderne trends.
Hvis du har en idé til en produktlinje du vil sælge på din webshop, kan du gå til Google Trends for at analysere potentialet.
I den moderne verden forventer forbrugerne ikke kun fuldstændig gennemsigtighed fra skønhedsfirmaer, men ønsker også at købe cruelty-free kosmetik med økologiske ingredienser. I dag prioriterer forbrugerne effektivitet og ingredienser frem for pris. For eksempel forventes den globale værdi af naturkosmetik at nå 54,5 milliarder dollars i 2027.
Step 2. Undersøg skønhedsbranchemarkedet
Det næste skridt er undersøgelsen af markedet for skønhedsbranchen. Der er to typer markedsundersøgelser. Den primære og den sekundære. Begge er afgørende for research af høj kvalitet.
Primær markedsundersøgelse
Du bliver nødt til at interagere direkte med dine nuværende eller potentielle kunder til den primære markedsundersøgelse. Denne type forskning er nødvendig for at indsamle data om målmarkedet og derefter segmentere markedet i mindre og mere specifikke dele. Ved hjælp af primær markedsundersøgelse kan du finde ud af mere om dit målmarked.
Sekundær markedsundersøgelse
Sekundær markedsundersøgelse er baseret på indsamling af information fra open sources. Til denne form for research kan du også købe markedsrapporter med dybdegående data om din målgruppe. Sekundær markedsundersøgelse hjælper med at bestemme områder der bør undersøges gennem primær forskning. Den sekundære forskning giver dig mulighed for at finde indsigt som branchestatus, nichemarked og konkurrenter.
Step 3. Beslut dig for forretningsmodellen
For at starte din egen webshop med skønhedsprodukter skal du vælge en forretningsmodel. Der er fire hovedforretningsmodeller:
Dropshipping
Denne forretningsmodel indebærer processen med at sælge produkter online uden lagerbeholdning. Købere afgiver ordrer, og derefter sender sælgere disse ordrer til tredjepartsleverandører, som sender de bestilte varer direkte til køberen.
Dropshipping-modellen kræver ikke varehuse og frigør dig fra den alt for komplekse logistik. Denne model er fantastisk til små virksomheder. Omsætningen afhænger af forskellen mellem leverandørprisen og den pris, som du vælger på din shop.
White labels
I white labels-forretningsmodellen fremstilles produkter af én virksomhed uden labels og sælges derefter til forskellige forhandlere. For eksempel sælger et white label ét slags produkt til ti forskellige forhandlere. Derefter sætter hver forhandler sit eget label på det, ændrer pakken og sælger til kunderne.
Selvfremstilling
I denne model er dit skønhedsprodukt specialfremstillet, og du har juridisk ret til at sælge produktet under dit eget mærke. Denne model er normalt en god idé for store skønhedsleverandører.
Engros lager
Denne model involverer at købe produkter, opbevare dem på et lager og sælge dem gennem en online skønhedsbutik. Denne model anses dog for at være ret kompleks, fordi du skal investere i lagerplads og lagerstyringsværktøjer. Men denne model giver dig fuld kontrol over produktkvalitet, overholdelse og levering.
Step 4. Registrer din skønheds-webshop
Det næste trin er at registrere din webshop med skønhedsprodukter lovligt. For at opbygge et troværdigt brand og et respekteret skønhedsmærke er det afgørende at få ordentlige forretningslicenser og sælgertilladelser.
Hvis du eksempelvis åbner en skønhedsbutik i USA, skal du registrere Employer Identification Number (EIN) fra IRS. EIN er en unik sikkerhedskode, der identificerer din forretningstransaktion og lader dig åbne en virksomhedsbankkonto og indsende dokumenter.
Derudover skal du tænke på, at hvis du laver din egen serie af produkter, så er en forsikring altafgørende. Kosmetik kan forårsage hudreaktioner og allergier. Selvfølgelig ønsker du ikke at blive involveret i retssager uden potentiel ansvarsdækning.
Step 5. Vælg e-commerceplatform
Der er tonsvis af muligheder, når det kommer til at vælge en platform til et e-commerce-websted, så du kan bygge en succesfuld webshop til skønhedsprodukter.
Baseret på vores erfaring som udviklingsvirksomhed for e-commerce foreslår vi, at du går med Magento-platformen for at lave en webshop med skønhedsprodukter. Magento er en af de mest populære e-commerceplatforme og det er et godt valg for alle virksomhedsstørrelser. Magentoplatformen giver dig mulighed for at give dine kunder en fantastisk shoppingoplevelse. Platformen har en lang række funktioner, er meget tilpasselig og kan optimeres til mobilshopping.
Mange kendte skønhedsmærker bruger Magento til deres webshop, såsom Sigma Beauty, Regis Corporation, Pierre Fabre osv.
Step 6. Hyr et udviklingsselskab
Det er ikke en let opgave at ansætte et udviklingsteam til din webshop for skønhedsprodukter. Når du har at gøre med udviklingsvirksomheder for skønhedswebshops bør du tage højde for følgende:
- Hvordan tilrettelægger virksomheden sin arbejdsgang?
- Hvad er teamets størrelse?
- Hvor mange års erfaring har virksomheden med at udvikle e-commerceprojekter?
- Har virksomheden certificerede udviklere?
- Er virksomheden villig til at underskrive en NDA?
Træf en informeret beslutning baseret på kravene til dit projekt.
Step 7. Bestem funktionerne på webshoppen
Det næste trin er at bestemme de funktioner, du vil have på din webshop for skønhedsprodukter. Vi har her listet en række kernefunktioner, der skal være på enhver webshop for skønhedsprodukter:
Brugerprofil
Dine kunder skal kunne lave deres egen konto, hvor de kan se deres søgehistorik, deres yndlingsprodukter og få gemt deres forsendelses- og betalingsoplysninger.
Søgning
Giv dine kunder mulighed for en avanceret søgning. Brug filtre og etiketter (filtrer efter farve, størrelse, pris, ingredienser osv.), autokorrektur for at fuldføre søgningen og billedsøgning for at finde et lignende produkt.
Produktsider
Produktsiderne skal have detaljerede oplysninger om varerne, fotos af høj kvalitet og videoer af produktet. Du kan tilføje produktbilleder der roterer 360 grader for en bedre præsentation. Du kan også tilføje zoomfunktion til billederne.
Anmeldelser
Kunder er mere tilbøjelige til at foretage et køb på din hjemmeside, hvis de ser anmeldelser fra andre kunder. Tilføjelse af en anmeldelsesfunktion vil forsikre dine besøgende om, at din virksomhed er god og lovlig.
Indkøbskurv
Det skal være muligt for dine kunder at tilføje produkter til en indkøbskurv, ændre mængden af produkterne og fortsætte med betalingen.
Betalingssystem
Husk at udviklingen af en webshop ikke kan gennemføres uden betalingssystemintegration. De mest populære betalingsmuligheder i dag er PayPal, Stripe og Shopify Pay.
Forsendelse
Forsendelse er et vigtigt element for en webshop. Dine kunder vil gerne modtage deres produkter hurtigst muligt. For at undgå enhver misforståelse skal din forsendelsespolitik være tydelig.
Step 8. Sørg for sikkerheden på din webshop
Sikkerhed er grundlaget for din webshop med skønhedsprodukter. Forsøm aldrig denne fase af udviklingsprocessen. Hvis du eksempelvis bygger din webshop på Magento-platformen kan du gøre følgende for at forbedre sikkerheden.
Implementer to-faktor autentificering (2FA). Magento 2 har en fantastisk to-faktor autentificeringsudvidelse. Denne 2FA-udvidelse bruger fire forskellige typer autentificeringer, og kun betroede enheder kan få adgang til Magento 2-backend.
Hav altid en backup-plan. For at skabe en sikker og problemfri webshop anbefales det at bruge en time-off-site backupplan og sikkerhedskopier der kan downloades. Hvis der sker noget med din webshop, vil backupplanen klare enhver serviceafbrydelse.
Brug krypteret forbindelse (SSL/HTTPS). Du kan aktivere en krypteret forbindelse til Magento-platformen ved at kontrollere fanen “Brug sikre URL’er” i systemmenuen. Dette vil give dit websted en sikker HTTPS/SSL URL.
Hvor meget koster det at åbne en webshop til skønhedsprodukter?
Lad os nu finde ud af, hvor meget det koster at lave en webshop til skønhedsprodukter. Det er ikke en let opgave at finde et professionelt team til at udvikle en webshop til skønhedsprodukter. Timepriserne kan variere fra 20 dollar til 200 dollar afhængigt af teamets tekniske færdigheder, placering og vidensniveau.
Så hvilke muligheder har du i denne situation? Du kan vælge et internt team, hvis du vil have fuldstændig kontrol over udviklingsprocessen. Men du skal være opmærksom på, at denne mulighed er den dyreste. Du skal betale hvert teammedlem løn samt finde og betale for et kontor. En anden mulighed er at henvende sig til et outsourcing-team.
Populariteten af at bruge outsourcede udviklingsteams til forskellige projekter er ret høj. Outsourcing er omkostningseffektivt og giver dig en høj kvalitet i udviklingen samt nem kommunikation. Eksterne udviklingsvirksomheder har en bred vifte af professionelle udviklere. Omkostningerne ved outsourcet udvikling afhænger af, hvor du går hen.
Nedenfor har vi samlet et diagram over udviklingsomkostninger pr. time pr. region. Som du kan se, er de dyreste priser i USA og Canada med 150-200 dollars i timen, mens de laveste priser er i Asien og Sydamerika med 15-45 dollars i timen.
Omkostningerne ved en webshop til skønhedsprodukter vil også afhænge af den tid, der bruges på udvikling. Her er de vigtigste faktorer, der påvirker projektudviklingstiden:
- Projektstørrelse
- Designkompleksitet
- Antal funktioner
- Udviklingsteamets størrelse
Opsummering
Lancering af en webshop til skønhedsprodukter er en kompleks og omkostningskrævende opgave. Vi håber at dette indlæg har hjulpet dig med at forstå faktorerne bag udviklingsprocessen. Vi stor erfaring med webudvikling, så kontakt os hvis du har spørgsmål til dette emne.