E-Commerce

Content Delivery Network: Et must have for e-commerce virksomheder

By January 10, 2023 No Comments

I dag kan næsten alle starte en webshop. Det er blevet så tilgængeligt, at internettet er fyldt med et hav af forskellige typer forretninger. Det er dog ikke alle disse forretninger der opnår den ønskede succes. Det letteste step på e-commerce rejsen er at opstarte virksomheden – det er først herefter den virkelige prøve skal stå. Det kræver stor viden og stærke færdigheder at levere en fremragende performance og solid brugeroplevelse på et website. Især når det handler om latenstid, stigende sikkerhedstrusler og ustabile forbindelser. 

Et content delivery network, herefter kaldet CDN, kan hjælpe med at løse nogle af disse problemer. I dette indlæg vil vi undersøge denne teknologi, der bruges af flere og flere virksomheder, og hvad du kan få ud af den. 

Hvad er et CDN?

CDN er et system af servere, der er placeret over hele verden. Alle serverne indeholder en kopi af websitets indhold. Med CDN aktiveret på dit website vil besøgende på dit site automatisk få adgang via den server de er nærmest. Brugere i Texas vil eksempelvis modtage indholdet via den server der ligger nærmest Texas, mens brugere i Paris vil modtage indholdet via den server, der er tættest på dem. 

Er det det samme som web hosting?

Det korte svar er nej; CDN hoster ikke indhold og kan ikke erstatte den egentlige web hosting. Men det hjælper med at cache indhold på netværkskanten, hvilket fører til forbedret website performance. 

Mange websites benytter CDN services, da de ikke kan få dækket de nødvendige behov med traditionelt hosting. CDN bruger caching til at reducere hostingbåndbredden, forhindre serviceafbrydelser og styrke sikkerheden. CDN er et nødvendigt værktøj til at løse nogle af de store problemer der følger med traditionel hosting. 

Hvordan virker CDN for e-commerce industrien?

Hvordan virker CDN helt nøjagtigt? Lad os forstille os at den traditionelle metode til levering af indhold (hvor alt indhold kommer fra én kilde) er en vandstrøm. Den er ikke uendelig og den har en vis bredde. Det betyder altså, at du kun får så meget vand, som strømmen kan levere. 

Hvis du vil fylde et svømmebassin op med vand afhænger processen af mange faktorer. Hvis åen eksempelvis er placeret langt væk fra poolen, vil det tage noget tid at fylde den op. 

Og du skal også rense svømmebassinet efter hver gang du har brugt det (ligesom incognito browsers gør), så du skal altså bruge en masse tid, hver gang du vil bruge bassinet.  

Hvordan gør man processen mindre langtrukken og besværlig? Du finder flere kilder til vand, som du kan bruge på én gang. 

Det er sådan CDN fungerer. Det giver e-commerce sites flere servere til at opbevare indhold, hvilket øger sideindlæsningshastigheden. Ingen kunder vil vente på at dit site indlæses, så går de blot til konkurrenterne i stedet. 

Hvad er fordelene ved CDN for e-commerce virksomheder?

What is in it for you? Jo, nu skal du høre: CDN bliver brugt at mange virksomheder – heriblandt både startups og store etablerede virksomheder. Forskellige virksomheder har forskellig gevinst ved brugen af CDN. Det kan både være reducering af båndbredden eller en øget rækkevidde for målgruppen. Nedenfor kommer vi ind på hvordan CDN hjælper e-commerce virksomheder og fordelene ved at bruge CDN som webshop. 

Sidehastighed og konverteringsboost

Page speed and conversion boost.

Hvis du forventer at dit websted skal levere indhold hurtigt er CDN vejen at gå. Lad os forestille os en webshop, der hurtigt og effektivt skal omvende brugere der besøger websitet til kunder og dermed øge salget. Hvis der er forsinkelser i sideindlæsningstiden, vil det i sidste ende føre til drop-offs – altså at brugere blot forlader webshoppen og går til konkurrentens webshop. 

Men med CDN kan en webshop levere indholdet meget hurtigere, da indholdet caches på de servere der ligger geografisk tættest på brugerne. Indholdet kan omfatte ting som HTML-koder, billeder, dynamisk indhold osv.

Stærkere sikkerhed

Stronger Security.

Det er ikke det primære mål med CDN at styrke sikkerheden, men det er en kæmpe sidegevinst. Med CDN’er er serveroverbelastninger mindre sandsynlige, fordi indholdets distribueres på tværs af forskellige servere. Derudover fungerer en CDN som endnu en firewall mod cyperangreb, som er baseret på at sende traffic spikes til nøgleservere.  

CDN er især nyttig i tilfælde af DDoS-angreb. Disse angreb består af en stor mængde anmodninger rettet mod specifikke DNS-servere. Hvis angrebet lykkes, går serverne ned sammen med websitet. Det resulterer i økonomiske tab, dårligt omdømme og fører til flere angreb. CDN’er fungerer som en DDoS-beskyttelse og migrationsplatform, da de beskytter datacentre og fordeler trafikbelastningen ligeligt mellem flere servere. 

Bedre brugeroplevelse

Better viewing experience.

På det stærkt konkurrenceprægede marked er webshopejere under pres for at sikre høj tilgængelighed af indhold på deres websites. Men servere kan gå ned, hvis trafikken er for stor, hvilket gør indholdet utilgængeligt for brugerne. 

Den høje tilgængelighed af indhold er især vigtig for websites, der leverer video- eller lydindhold til mange brugere over hele verden. For sådanne virksomheder forventes trafikbelastningen at nå op på millioner af anmodninger i sekundet – især hvis indholdet er meget relevant eller trendy. Hvis den oprindelige server ikke kan klare en sådan belastning, vil det resultere i en dårlig brugeroplevelse, dårligt omdømme og utilfredse kunder. 

Med CDN vil trafikken blive spredt ligeligt på netværket af servere, hvilket giver webshops mulighed for at forbedre deres indholdstilgængelighed uanset belastningen.  

Og hvis en af ​​serverne skulle gå ned, kan andre servere samle trafikken op uden at afbryde servicen. Nogle af CDN’erne har endda en belastningsbalanceringsfunktion, som omdirigerer brugere hvis trafikken øges. På denne måde har disse websites 100 % tilgængelighed 24/7. 

 

Reducerede omkostninger

Reduced costs.

Med CDN-teknologi betaler du én gang for en enkelt tjenesteudbyder i stedet for at bruge penge på infrastruktur og separate tjenesteudbydere rundt om i verden. Med global CDN får du adgang til en enkelt platform, og du kan bruge den til at administrere alle de separate aktiviteter på flere lokationer til en rimelig pris. Således kan du give dine kunder service af første klasse, selvom du har et stramt budget. 

Analyse

Analytics.

CDN’er leverer ikke kun dit indhold hurtigt og effektivt, de giver dig også analytiske data, der kan hjælpe dig med at opdage styrkerne og svaghederne ved din webshop. Nogle CDN’er tilbyder eksempelvis ikke kun belastningsstatistikker i realtid, men de kan også optimere kapaciteten pr. kunde, vise de mest aktive regioner og rapportere visningsdetaljerne til dig. 

 

Hvorfor er sådanne informationer vigtige? Når CDN er blevet aktiveret, er brugslogs ikke længere relevante. Informationsanalyse leveret af CDN er derimod ekstremt vigtig, især for udviklere, der bruger disse data til at optimere websites. Derudover vil dybdegående rapporter og analyser altid være nyttige, uanset om de bruges til øget performance, forbedret brugeroplevelse eller øget salg og konverteringsrater. 

Hvorfor er websitets hastighed så vigtig? 

Why care about site speed at all?

De fleste af CDNs fordele er knyttet til det faktum, at det øger websitets hastighed. Lad os dykke ned i hvorfor websitets hastighed er afgørende for webshops. 

Imponerende brugeroplevelse

Impressive user experience.

Alle brugere af webshops forventer at websitet indlæses hurtigt – mellem 2 og 5 sekunder. Brugernes førstehåndsindtryk er afgørende for e-commerce virksomheder, og her spiller hastighed en afgørende rolle for hvordan de potentielle kunder opfatter webshoppen. 

Hvis websitet indlæses hurtigt, betragtes shoppen som pålidelig og professionel, mens langsomme websites irriterer brugerne og fører til høje afvisningsprocenter. Langt de fleste brugere smutter fra websitet og går efter konkurrerende shops, der opfylder deres krav. Når først det negative indtryk er blevet sat, er det svært at ændre de ellers potentielle kunders mening. 

Ifølge statistikker forlader 40 % af brugerne en webshop, hvis det tager mere end tre sekunder at indlæse. Hvis du vil tilbyde en fremragende brugeroplevelse, skal du overveje vigtigheden i at din webshop indlæses hurtigt hver gang den åbnes. 

SEO ranking

Google, såvel som andre søgemaskiner, betragter hastighed som en af ​​de primære faktorer i vurderingen af ethvert produkt på internettet. Faktisk hævdede Matt Cutts, en af ​​de tidligere ledere af Google, at hurtig indlæsningshastighed er blandt de allerøverste positive rangeringsfaktorer. 

Du bør dog ikke gå på kompromis med indholdets kvalitet eller relevans for bedre loadtider. 

Hvis du ønsker at din webshop skal rangere højt på søgemaskinerne, skal du sikre dig at siderne på dit site er optimeret nok til at indlæse hurtigere. Med høje placeringer på søgemaskinerne får du også øget trafik, hvilket er en væsentlig faktor for e-commerce virksomheder. 

Konverteringer

Conversions.

Som vi allerede har nævnt, rangerer Google og andre søgemaskiner websites med lav sideindlæsningshastighed lavere. Derudover betyder det også at brugere hopper væk fra din webshop og med stor sandsynlighed vender de ikke tilbage. Du mister altså både potentielle kunder og omsætning. 

Kun ét sekunds forsinkelse resulterer i en reduktion på 7 % i konverteringen. Hvis en webshop eksempelvis tjener 50.000 dollars om dagen, kan en forsinkelse på bare et sekund skabe et årligt omsætningstab på 1,28 millioner dollars. 

Hurtige websites er altså et must for succesrige e-commerce virksomheder. Det resulterer ikke kun i en positiv brugeroplevelse, men fører også til varige positive indtryk blandt målgruppen. 

Optimering af sideindlæsningshastighed bør altså være blandt topprioriteterne for virksomhedsejere og deres teams af udviklere og testere. Og det er vigtigt at have dette i tankerne gennem alle stadier af udviklingscyklussen. 

Hvorfor sætter webshops sin lid til CDN?

Why do eCommerce stores rely on CDN?

CDN’er bruges ikke kun af e-commerce virksomheder, men også af mange andre industrier og virksomheder. Det gælder blandt andet industrier bygget på video, spil, mobilindhold og lignende. Specifikt bruger websites der opbevarer videoer og/eller andre store mediefiler normalt CDN’er. 

Grundlæggende er CDN et must for at give hurtig adgang til webindhold. Uden CDN ville brugere indlæse filer fra hele kloden, i stedet for at få adgang til dem gennem nærliggende servere. 

Webshops bruger særligt CDN’er, fordi de giver adgang til kunder overalt i verden uden afbrydelser og forsinkelser. Det globale publikum er i fokus for de fleste webshops, der tilbyder onlineindhold til kunderne. 

Opsummering 

Spørgsmålet om hvorvidt du skal bruge CDN eller ej afhænger af din virksomheds behov. Det vil betale sig hvis du har ressourcer nok samt et website med høj trafik. Til gengæld for omkostningerne får du et hurtigere website og et ekstra lag af sikkerhed. 

Den største fordel ved CDN for webshops er evnen til at reducere sideindlæsningstider, hvilket fører til andre fordele såsom øgede konverteringsrater, salg og en bredere målgruppe. 

Hvis du har spørgsmål om content delivery network – så kontakt os gerne. Vi står klar til at lære dig alt, hvad du behøver at vide for at lede en stærk webshop.