E-Commerce

Sådan starter du en online skoforretning trin for trin

By February 13, 2023 No Comments

Det globale marked for fodtøj forventes at nå 440 milliarder dollars i 2026. Så hvis du står med en lille drøm om at starte en webshop, der sælger sko, er det bare med at få ført drømmen ud i livet. I dette blogindlæg kommer vi ind på hvordan man starter en online skoforretning og tjener penge på det. 

Indlægget drejer sig især om hvordan du vælger en niche, om hvordan du etablerer din online tilstedeværelse, og om hvordan du promoverer dit skomærke. 

Vælg en niche til din skoforretning 

Choose a niche

Først og fremmest skal du beslutte dig for hvilken slags fodtøj du vil sælge. Vil du sælge sommersko eller sportsfodtøj? Eller planlægger du at sælge brugte sko online? Overvejer du at sælge de trendy Birkenstocks for en sæson eller ønsker du at etablere en fast forretning, der sælger sikre klassikere? 

Lav en grundig research af markedet for at se om der er plads til at udvikle din idé, og vælg en specifik niche at koncentrere din indsats om. 

Hvorfor er det så vigtigt for dig som virksomhedsejer? Fordi det er svært at målrette en målgruppe, når man har meget generiske produkter, og det er svært at komme med relevante marketingkampagner. 

Lad os gennemgå nogle af de nicher, der er værd at kigge nærmere på: 

Sportssko

Tidligere var alt fodtøj opdelt i sportssko og almindeligt fodtøj. Generelt bliver sportssko nu mere og mere forskelligartede på grund af den stigende popularitet for at opretholde en sund livsstil. Vælg enhver form for sportssko, såsom løbe-, gå- eller tennissko, og du kan være sikker på, at det har interesse blandt en stor målgruppe. 

Miljøvenlige sko

Ifølge rapporten Global Footwear Market er læder det mest brugte materiale til fodtøj. Samtidig stiler flere og flere mod miljøvenligt fodtøj, der produceres uden nogen skade på miljøet. Det er en god idé at gå efter at producere sko af vegansk læder samt at sælge sko, der både er både behagelige og bæredygtige.

Vintage sko

Gammelt er det nye sort, siger man, ikke? Især når det kommer til sko. Mens ægte vintagefodtøj er både sjældent og ret dyrt for en almindelig person, vælger mange købere vintage-looking sko. 

Specialdesignede sko 

Endnu en idé, som du kan udforske, er at lave specialdesignede sko. Sko designet helt specielt til kunden, er ved at blive ret populære blandt forskellige grupper af mennesker. Uanset om det er et barn, der vil have PAW Patrol-figurer på sine sneakers eller en voksen der simpelthen blot vil have helt unikke sko, der ikke ligner tonsvis af andres, er den specialdesignede niche værd at tjekke ud. 

Find kilden til dine sko 

Find shoe source

Nu er det tid til at beslutte hvordan du vil købe dine sko. Når du har bestemt dig for, hvilken slags sko du skal sælge, og hvem din målgruppe er, er det nemmere at vælge kilden til dine sko. Der er flere muligheder: 

Secondhand

Mange mennesker vælger brugt fodtøj. Du kan sælge dine egne sko, som du ikke bruger længere, samle de brugte sko fra din familie og venner og udvide søgningen efter brugt fodtøj til garagesalg, lokale ejendomssalg eller genbrugsbutikker. 

Ved konstant at holde øje med og tjekke flere kilder til brugt fodtøj, kan du finde rigtig gode tilbud til ekstremt lave priser og få stor fortjeneste ved at videresælge. 

Grossist 

En anden mulighed er at bestille en masse sko fra en grossist. Der er mange B2B-skovirksomheder hvorfra du kan bestille dine sko og sælge dem via din webshop. Du kan også arbejde med producenter der laver sko til dig fra bunden. 

Dropshipping 

En anden måde at købe dine sko på er at arbejde med dropshipping-leverandører. Dette minder meget om at arbejde med en grossist bortset fra det faktum, at du ikke behøver at købe sko på forhånd eller have noget lager overhovedet. 

Du administrer webshoppen, viser varerne og behandler ordrerne, og din dropshipping-partner sørger for at levere ordren til kunderne. 

Vælg en platform at sælge på 

Choose platform to sell

Nu er det tid til at beslutte hvordan du præcist vil sælge dine sko online. Med de enorme muligheder internettet giver, er der flere muligheder for hvordan du kan gøre det. Lad os gennemgå nogle af måderne at sælge sko på online. 

Sociale medier 

Den første og mest tilgængelige måde at starte en fodtøjsvirksomhed på er at oprette en side på sociale medier, uanset om det er Facebook, Instagram eller Pinterest. Mange mennesker vælger sociale medier som deres første mulighed for at sælge sko online, men det er ikke den mest praktiske måde at gøre det på i det lange løb. 

For det første vil din rækkevidde og marketingmuligheder ikke kun være begrænset til den platform, du bruger, men også til antallet af følgere du kan få. For det andet vil du bruge masser af tid på at kommunikere og behandle hver ordre. 

Markedspladser 

Du kan tage din skoforretning til det næste niveau ved at vælge en markedsplads såsom Amazon eller eBay at sælge dine sko på. Disse platforme har allerede masser af kunder, der søger efter alle slags produkter inklusive sko.  

Du får en platform der er klar til brug med gennemtænkte detaljer såsom navigation, CTA’er, betalingsmuligheder osv. Du behøver ikke bygge nogen af ​​disse ting fra bunden. 

Der er dog ulemper ved at sælge på markedspladser. Du kan eksempelvis ikke tilpasse din online tilstedeværelse efter din smag, og du kan derfor ende med en butik, der ligner mange andre online skobutikker. 

Du skal også betale ganske store gebyrer for hver sendt og solgt vare. 

Skræddersyede webshops 

Hvis du vil bygge en online skobutik med en langsigtet fremtid og store muligheder for vækst, skal du overveje at bygge en skræddersyet webshop. Eksempelvis Magento eller Shopware giver dig mulighed for at etablere en e-commerce tilstedeværelse, der er skræddersyet til dine behov og krav. 

Du kan bygge en webshop der ser ud præcis, som du har brug for den skal se ud ned til hver produktside eller katalogvisning. Du kan også skalere butikken op og ned efter dine behov. 

Opsæt platformen

Set up your platform

Næste skridt er at sætte din platform op og gøre webshoppen klar til kunderne. Opsætningsprocessen varierer afhængigt af valget af platform.  

Opsætningsprocessen skal ikke forhastes, da den korrekte opsætning fra start vil spare dig for en masse tid og penge senere i processen. Desuden er det nemmere bruge tid på detaljerne i starten, og ikke først når du har en masse kunder og ordre at tage dig af. 

Sælg på sociale medier 

Der skal ikke meget til at skabe en skoforretning på sociale medier. Alt du skal gøre er at oprette en konto på Instagram, Facebook eller en anden social medie-platform. 

Selvom det kun tager sekunder at oprette en konto på et socialt medie, er det en helt anden sag at etablere tilstedeværelsen og få en voksende sum af følgere. Du skal hele tiden generere nyt indhold, hvad enten det er billeder eller tekster for at blive vist i publikums nyhedsfeed. 

Behandling af ordrer er også tidskrævende, da du skal kommunikere med hver enkelt kunde separat og indsamle alle detaljer vedrørende deres køb. 

Opret en sælgerkonto på en markedsplads

Hvis du vil sælge på en markedsplads, skal du registrere dig som sælger på den valgte platform. Uanset om det er Amazon, eBay eller en anden markedsplads er registreringsprocessen ret enkel og udgør ikke mere end et par trin. Når du har oprettet en konto, kan du opsætte og sælge dit fodtøj. 

Opret en webshop fra bunden 

Nu til den mest gavnlige mulighed – at starte din egen webshop fra bunden. Men hvordan fører man det ud i livet? Det er her platforme som Magento eller Shopware kommer ind i billedet. Platformene muliggør at du kan lave det hele skræddersyet til dine behov. Det gælder alt fra katalogsider til skalerbarhed i webshoppen. 

Her er et par ting, du skal være særlig opmærksom på, når du opretter en webshop. 

  1. Websitets struktur
    Du skal sørge for, at dine kunder nemt kan navigere i webshoppen. Det er ikke som i en fysisk butik, hvor medarbejdere kan guide dem og vise vej. Derudover påvirker en effektiv websitestruktur hvordan din webshop rangerer i søgeresultaterne.
  2. Flere betalingsmuligheder
    Når du har kunder over hele verden, skal du give dem praktiske og relevante betalingsmuligheder, uanset hvor de befinder sig. Sørg for at inkludere flere betalingsmuligheder og muligheder for flere valutaer for at udvide din kundebase. 

Selvom det er mest bekvemt at skabe en unik butik fra bunden, er det også den mest komplicerede mulighed. 

Er du bekymret for at få gjort det hele rigtigt fra starten? Lad vores team håndtere din e-commerce-udvikling, mens du fokuserer på de andre dele af din skoforretning. 

Brug de rigtige marketingstrategier 

Use proper marketing strategies

Når din webshop er sat op teknisk, er det tid til at fylde den op med dit indhold til shoppen. Dit indhold er det dine kunder vil være mest opmærksomme på, når det kommer til en webshop. 

De tænker ikke over, hvordan de faldt over dine produkter, uanset om det var gennem en populær markedsplads eller det første søgeresultat på Google. Det er information, der kun er relevant for dig, og hvis det lykkedes dig at få dem til at se dine produkter, gjorde du et godt stykke arbejde. Men nu er det tid til at få dem til at blive på din side og gøre besøgende på websitet til kunder. Lad os dykke ned i hvordan du kan sikre det. 

Fair prissætning 

Først og fremmest skal du sørge for at sætte passende priser på dine produkter. Lav markedsundersøgelser og find ud af hvad gennemsnitsprisen for sko i din kategori er. Pointen er ikke at tilbyde den laveste eller den gennemsnitlige pris, men at fastsætte rentable priser, som vil gavne dine kunder og passe til din forretning. 

Du bør tilpasse din prissætning samt tilføje specifikke salg eller tilbud. Hvis du eksempelvis sælger sko til alle aldre, og dine kunder ofte køber sko til sig selv og deres ægtefæller eller børn, så tilbyd dem en familiepakke. Eller også kan du tilbyde specielle priser til tilbagevendende kunder. 

Indhold af høj kvalitet til din webshop 

Du vinder ikke kunder, hvis du ikke sætter dine sko i det allerbedste lys. For at gøre det skal du tænke på to hovedfaktorer: billeder og beskrivelse. Lad os tale lidt mere om det: 

  1. Beskrivelse af sko
    En perfekt produktbeskrivelse indeholder skoens funktioner og fordele samt dens begrænsninger. Det er ikke en fordel at tilbageholde informationer om en vares ulemper eller begrænsninger. Lav i stedet beskrivelser der forklarer for hvem skoene vil være et perfekt valg. Ellers får du enten mange returvarer eller utilfredse kunder.
  2. Fotos af sko
    Gennemtænkte beskrivelser skal efterfølges af fotos af høj kvalitet, der viser produkterne fra alle vinkler. Potentielle kunder ønsker at tage et godt kig på produkterne, før de køber dem, og forventer flere billeder af hvert par sko.

Søgemaskineoptimering af skobranchen online 

Hvis din målgruppe ikke bruger sociale medier ret meget eller hvis din webshop er den eneste kanal til at fremvise dine produkter, så sørg for, at den rangerer godt i søgeresultaterne. 

Søgemaskineoptimering er en vigtig del af driften af ​​din virksomhed. SEO giver promovering døgnet rundt, øger kvalitetstrafikken til din webshop og genererer et højere return on investment.

SEO omfatter blandt andet grundig søgeordsforskning, korrekt webstedsarkitektur, hastighedsoptimering osv. For at lære mere om SEO, om hvordan det påvirker din virksomhed, og hvordan du udfører det korrekt, kan du læse vores guide om SEO her.

Tilsyn og justering af din webshops forretningsplan 

Monitor the situation

Meget få virksomhedsejere har oprettet en webshop der lykkedes i deres første forsøg. Så du skal ikke føle, at du har fejlet hvis ikke du bliver på størrelse med Nike eller Dr. Martens efter et par måneder. 

Faktisk er webshopmarkedet under hastig forandring og udvikling, og det bør du også være. Så stop ikke ved en enkelt tilgang eller strategi, der virker lige nu. Analyser i stedet konstant dine nuværende tal og brug dem til at træffe bedre beslutninger i fremtiden. 

Opsummering 

At starte en skoforretning online kræver helt sikkert en indsats, men du har det der skal til – tro på det! Nu hvor du ved, hvordan du skal gå til alle dele af processen, vil det ikke være så svært. Husk at vælge en specifik niche for at nå ud til din målgruppe og vælg omhyggeligt både strategi og platform hvor du skal sælge skoene. 

Sørg også for at opsætte din platform fordelagtigt uanset om det er sociale medier eller en tilpasset webshop. Og selvfølgelig, når du har sat det hele op, så glem ikke markedsføringen. 

Hvis du har spørgsmål, så tøv ikke med at kontakte os. Vi besvarer gerne alle dine spørgsmål.