“Speed is definitely a ranking factor? YES.” John Mueller, Google 2019
Hvordan er det nu lige at det foregår? Du besøger en webshop og leder efter indhold eller produkter og opdager med det samme, at siden tager meget lang tid at indlæse.
På den måde mister et langsomt websted kunder. Og den kunde er ikke engang nået til siden endnu. Én mistet potentiel kunde er ikke så slem, men hvor der er én, er der tusind.
Kravene til webshoppens hastighed og performance ændres regelmæssigt, og du skal følge med dem.
Har standarderne indenfor optimering af hastighed og performance ændret sig siden 2021, og hvad vil være relevant i 2022? Lad os kigge på det.
Googles krav for 2022
I følge Google (SOASTA research), påvirkes konverteringsraterne af webshoppens indlæsningshastighed. Den mest optimale tid for en webshop side at åbne er mindre end 2,2 sekunder.
Siden sommeren 2021 har Google implementeret Core Web Vitals-algoritmen, som har stor indflydelse på søgerangeringer på Google.
Indlæsningshastigheden og ydeevnen af Core Web Vital-algoritmen kontrolleres med PageSpeed Insights tjenesten.
Når du analyserer din webshop, vil du se følgende matrics:
- First Contentful Paint (FCP)— den tid det tager brugeren at se det første indhold, såsom tekst eller et billede;
For at opnå en brugervenlig oplevelse bør webshoppen sigte efter en tid til først at gengive indholdet på 1,8 sekunder eller mindre.
- Largest Contentful Paint (LCP) — den tid det vil tage at indlæse det største element på siden;
For at sikre en brugervenlig oplevelse bør webshops tilstræbe en maksimal indholdsgengivelsestid på 2,5 sekunder eller mindre.
- Cumulative Layout Shift (CLS) — en metrik, der bestemmer, hvordan layoutet af webshoppen skifter, når det indlæses. Dette er en indikator for, hvor komfortabel brugeren vil være på webshoppen.
For at sikre en brugervenlig oplevelse bør webshops stræbe efter, at en CLS-score ikke overstiger 0,1.
- Ventetid til første interaktion med indhold (FID) — matricen måler tiden, fra en bruger første gang interagerer med en side (det vil sige, når de klikker på et link, klikker på en knap eller bruger en brugerdefineret JavaScript-baseret kontrol), til browseren kan begynde at reagere på signaler fra hændelser i reaktion på den interaktion.
For at give en brugervenlig oplevelse bør websteder tilstræbe en ventetid før den første interaktion med indholdet på 100 millisekunder eller mindre.
Med webshopanalyse kan du finde ud af, hvad du skal optimere for at forbedre disse matrics.
Google bruger PageSpeed Insights til at bestemme din placering.
Lad os se på nogle statistikker vedrørende webshop indlæsningshastighed, som vil hjælpe os med at konkludere, hvordan vi kan forbedre resultatet.
Statistik med relevans for 2022
- Den optimale load tid for din webshop er ca 2 sekunder. (Websitebuilderexpert)
- Når indlæsningshastigheden af en webressource blot falder med 200 ms, fører det til en reduktion på 36 % i konverteringer over 6 uger. Når forsinkelsen øges med 400 ms, reduceres konverteringerne med 76 % i samme periode.
- De første 5 sekunder af side indlæsningshastiheden har højest indvikning på konverteringsraten. (Portent)
- Næsten 70 % af forbrugerne indrømmer, at sidehastigheden påvirker deres villighed til at købe hos en webshop. (Unbounce)
- Efterhånden som webshoppens indlæsningstid går fra et sekund til 10 sekunder, øges sandsynligheden for, at en besøgende på et mobilwebsite hopper fra med 123 %. Altså bounce raten forøges markant. (Google)
- Sandsynligheden for bounce raten stiger med 32 %, efterhånden som sidens indlæsningstid går fra 1 sekund til 3 sekunder. (Google)
- De højeste konverteringsrater for e-handel forekommer på sider med indlæsningstider mellem 0-2 sekunder. (Portent)
- Selvom det meste trafik på webshops foregår via 4G i stedet for 3G, er størstedelen af mobilsites stadig langsomme og sløve på grund af for mange elementer på siden. (Google)
Den danske ehandels Google Lighthouse score
På bedste bingo måde oplæser jeg her i filmen hvor lavt Google lighthouse for 24 af de største danske webshops.
Hvordan står den danske ehandel performance mæssigt i forhold til Amazon?
Mildest talt ikke godt! Nu er det ikke for at træde nogle over fødderne, men dette burde være et fokusområde inden Amazon en dag kommer bragende med deres performance score på 80 og buldre fremad i Danmark.
Ved en test af 24 af de større ehandelsløsninger i Danmark er det kun Proshop, der score samme resultat som Amazon.
Hvordan optimerer du din webshop?
Reducer antallet af HTTP-kald til serveren
Når en webshop indlæses, sender brugerens browser et stort antal forespørgsler til serveren, hvis svar kan hæmme indlæsningstiden. For at overføre sideindholdet tilstrækkeligt og fremskynde behandlingstiden også kaldt performance, skal du optimere det samlede antal sidefiler. Det kan f.eks. gøres ved at kombinere flere CSS- eller JS-dokumenter til ét.
Lazy Load
Lazy Load er forsinket indlæsning af billeder. Med denne teknologi vil billeder kun blive indlæst, hvis brugeren rækker ud efter dem. Det gøres typisk på sider, hvor der scroller ned på en side med billede indhold.
Caching af indhold
Caches er kopier af det indhold, der tidligere er blevet downloadet. Når browseren viser dataene ved et genbesøg, behøver den ikke at downloade hele siden igen. Således har caching en positiv effekt på hastigheden af gengivelse af webshops på skærmen.
Reducer mængden af CSS og JS kode
Når CSS- og JS-elementer er store, sænker det sidens indlæsningstid. Ved at bruge specielle værktøjer til at forenkle JavaScript og CSS-koden, kan du reducere “størrelsen” af siden.
Optimer billeder
Reduktion af sidestørrelsen kan opnås ved at komprimere billeder. Som regel er visuelle filer en vigtig del af siden. Men hvis du tilføjer billeder til siden uden forudgående optimering, vil browseren bruge meget mere tid på at vise dem. Hastigheden påvirkes af sådanne parametre for billeder som filstørrelse, størrelse på billedet og filformat.
De fleste Webshops bruger stadig ikke WebP selvom dette filformat understøttes af de populære browsere. Dette billede format vil øge den gennemsnitlige sideindlæsningshastighed markant på ethvert webshop.
CDN
Den geografiske afstand mellem brugeren og serveren spiller en vigtig rolle i optimering af hjemmesidens ydeevne. Et vigtigt element, der kan hjælpe med at fremskynde indlæsningen, er Content Delivery Network — CDN. For at løse problemet kan du bruge CDN-tjenester, som vil downloade de nødvendige filer fra deres server, som er tættest på brugeren.
Til sidst er der at sige…
Jo bedre performance din webshop har, jo bedre din SEO performance er, desto flere konverteringer får du. Husk dette og brug ovenstående råd til at komme i gang.
Commercer har fokus på webshop performance
Commercers eksistensgrundlag har omdrejningspunkt omkring høj performance på webshops. Denne iver for at optimere performance har jeg gennem mine erfaringer som eCommerce manager og som projektleder i større danske virksomheder.
Det handler om indsigt og holdet omkring webshoppen skal være indforstået med strategien for optimeringen. Desværre har mange virksomheder bræt mange penge af på performance optimering på grund af den manglende indsigt og handling herpå. Har du lyst til en uforpligtende snak om jeres tekniske webshop setup, for at se om der er et match med Commercers kompetencer.
Håber du har fået noget ud af at læse om performance optimering på webshops. Vi ses i næste artikel!