E-Commerce

Hvad er must-have funktionerne på webshops i 2023?

By January 4, 2023 No Comments

Efter det globale pandemiudbrud vendte det internationale samfund sig hurtigt mod online shopping. I 2021 genererede e-commerce detailsalg 5,2 billioner dollars på verdensplan. Lige præcis nu er det helt rigtige tidspunkt at starte din egen e-commerce virksomhed.

Det kræver dog tid og kræfter at skabe en webshop, der vil generere masser af salg og kunder. En webshop er din virksomheds hjerte, og det er altafgørende at den er skræddersyet til din målgruppes præferencer. Webshoppen skal skræddersyes i overensstemmelse med de seneste trends og opdateres med alle de nyeste funktioner indenfor e-commerce.

Vi har samlet de meste nødvendige funktioner til din webshop i 2023.

Responsivt webshopdesign

Responsive Website Design

Det bliver mere og mere almindeligt at shoppe og researche fra mobilen. Mobiltelefonen er altid lige ved hånden, og det er derfor nemt at shoppe mens du kører med offentlig transport eller venter i et venteværelse. Og så kræver det ovenikøbet blot et par klik. Derfor skal du sikre dig, at din webshop er mobilvenlig og responsiv til alle enheder.

Ifølge statistikker køber 79 % af alle smartphonebrugere et eller flere produkter mindst én gang i løbet af seks måneder.

Coronapandemien justerede måden at føre virksomheder på for B2B-virksomheder, og mange webshops er nu responsive til mobiler. Der har været en stigning i brugerdefinerede applikationer de seneste par år, hvilket har skabt mere komfortable betingelser for at købe ting online.

Hvordan gør man så sin webshop mobilvenlig? Du skal implementere et responsivt design, som gør indholdet justerbart til forskellige skærmstørrelser, layouter og opløsninger. Du kan tage mobilvenlige tests for at se hvordan webshoppen ser ud på forskellige enheder.

Brugervenlig navigation

User-Friendly Navigation

Når en kunde kommer ind på din webshop, er hjemmesidenavigationen noget af det første der rammer vedkommende. Digital Experience Benchmark Report 2021 skriver, at den gennemsnitlige tid på en side er 54 sekunder på tværs af alle brancher. Herefter falder opmærksomheden drastisk.

Uanset om dine potentielle kunder er på din webshop for at købe produkter eller de leder efter en FAQ-sektion, skal navigationen være så brugervenlig som muligt. Forestil dig at gå ind i et stort indkøbscenter på udkig efter et specifikt produkt eller en bestemt butik, men der er intet kort eller nogen medarbejdere at spørge til råds. Sådan har brugerne det, når de støder på en webshop med uklar navigation.

Forskning viser, at folk bruger 80 % af deres visningstid på den venstre del af en hjemmeside og kun 20 % på højre side. Overvej dette, når du opretter et design til din webshop.

Endnu et tip til at hjælpe med at gøre navigationen brugervenlig er at lave din menu lodret. Det gør det nemmere at flytte din navigation over i det mobilresponsive design og lettere for nye brugere og tilbagevendende kunder at navigere gennem webshoppen.

Adskillige sikkerhedsfunktioner

Multiple Security Features

Med videreudvikling af teknologien stiger risikoen for hacking og sikkerhedsbrud også. Sikkerhedsfunktioner er derfor en nødvendighed for en vellykket webshop. En af måderne at garantere sikkerhed er at bruge et virtuelt privat netværk, også kendt som en VPN. Tænk på det som den første forsvarslinje mod hackere og sikkerhedstrusler.

Du kan bruge flere sikkerhedsfunktioner til at holde din webshop sikker. Lad os gennemgå nogle af dem:

Installer et SSL-certifikat (Secure Socket Layer)

Med denne funktion kan du sikre sikkerhed samt privatliv for alle de data, der udveksles mellem web-serveren og browseren.

Opsæt multifaktorautentificering

Det er svært at forudsige hvor eller hvornår dine adgangskoder kan blive kompromitteret. Indstilling af en to- eller flertrinsgodkendelsesfaktor er en forebyggende foranstaltning, der sikrer integriteten af ​​dine konti. Skift desuden dine adgangskoder regelmæssigt for at øge din sikkerhed.

Vælg plugins med omtanke

Plugins er en måde at berige dit websted med nye features og funktioner, men du bør ikke kompromittere datasikkerheden på grund af det. Sørg for kun at vælge de sikre plugins.

Indkøbskurv og betalingsknapper

Shopping Cart and Checkout Buttons

Hovedmålet for enhver webshop er at få så meget indtjening som muligt. En optimeret indkøbskurv er en vej at gå for at opnå maksimale resultater. Men hvad betyder en optimeret indkøbskurv helt præcist? En optimeret indkøbskurv indebærer funktioner som hurtig service, problemfri betaling, flere pålidelige betalingsmetoder og muligheden for at forhåndsvise ordren før køb.

Hvis kunderne derimod oplever problemer under kunderejsen og check out-processen, vil det i høj grad påvirke deres beslutning negativt om, hvorvidt de vil gennemføre købet. Baymards forskning viser, at problemer under købsprocessen resulterer i at 69,82 % forlader købet. For at undgå dette, er her et par tips til, hvordan du optimerer din betalingsoplevelse:

Gør dine produkter klikbare

På den måde sikrer du, at kunderne kan sætte sig ind i produkternes detaljer inden køb. De skal have adgang til produktegenskaber som størrelse, farve, model osv., så de ikke bestiller de forkerte ting ved en fejltagelse.
Kunderne vil sætte pris på, hvis dine produkter alle er klikbare med mulighed for direkte tilføjelse til indkøbskurven. Så kan forbrugerne nemt gå til kassesiden og foretage købet.

Optimer produktnavne og detaljer

Du skal sørge for at inkludere SEO-relaterede søgeord i overskrifterne på din webshop. Derudover skal produktnavnet indgå i teksten i produktbeskrivelsen. Glem ikke at gøre produktnavnet klikbart og brug ord, der er kendte for din målgruppe. Desuden skal du specificere hver enkelt detalje såsom pris, forsendelsesdetaljer og beskrivelse.

Hav flere check out-knapper

Hvis du placerer en check out-knap flere forskellige steder, vil det øge sandsynligheden for, at kunderne rent faktisk ser dem. Uanset hvor de er på siden, skal de kunne se, hvordan de hurtigt går til kassen. På den måde vil du øge dine konverteringsrater.

Tilbyd flere betalingsmuligheder

Offer Multiple Payment Options

Hvis du sigter efter at sælge globalt, skal din webshop være fleksibel med hensyn til betalingsmuligheder og -metoder. Størstedelen af din målgruppe vil formentlig ønske at bruge en af ​​de mest gængse betalingsmetoder, men du kan inkludere andre muligheder for at forbedre kundeoplevelsen.

Hvad angår alternative betalingsmetoder, er kryptovalutaer og digitale tegnebøger langsomt men støt blevet den nye trend. For eksempel siger statistik, at 6 ud af 10 generation Z og millennials foretrækker, at deres banker har kryptovalutaer. Du kan selvfølgelig stadig tilbyde traditionelle betalingsmetoder såsom bankoverførsler eller kreditkort. De alternative metoder giver dog større sikkerhed, og kunderne har en tendens til at skifte hen imod dem.

Lav en FAQ

Create FAQ Section

En FAQ er en kilde til information, da den adresserer de fleste af de mest almindelig spørgsmål potentielle kunder kan have om dine varer og tjenester. For at give dine kunder den ultimative købsoplevelse, og for at undgå at dine kunder forlader din webshop for at google de svar, de søger, må du lave en FAQ. Denne liste af ofte stillede spørgsmål skal være let at finde og let at navigere i.

Detaljerede forsendelses- og returoplysninger

Detailed Shipping. Return information.

Med coronapandemien er der sket en væsentlig ændring i hvordan shipping- og forsyningskæder fungerer globalt. På samme måde har forbrugeradfærden også ændret sig. For at virksomhederne kan følge med, skal de lære at håndtere kundernes forventninger på en ny måde.

Der er to hovedtendenser, når det kommer til forbrugeradfærd. For det første siger forbrugerne, at muligheden for gratis forsendelse i høj grad påvirker deres købsbeslutning. De foretrækker også at se forsendelsesomkostninger, før de køber et produkt. Derfor skal du vise i hvilken udstrækning du eksempelvis tilbyder gratis forsendelse. Hvis du undlader dette, vil du muligvis se en stigning af forladte kurve, og opleve at dine kunder går til konkurrenterne.

For det andet skal du informere kunderne om returneringsprocessen. 92 % af kunderne siger, at de vil købe igen, hvis forretningen giver en nem returneringsproces.

Giv dine kunder en god brugeroplevelse, og de vil med stor sandsynlighed vende tilbage til din webshop. Her er et par af de bedste fremgangsmåder til positive ændringer i kundeadfærd:

  • Vis om produktet er tilgængeligt
  • Informer kunderne om returneringsprocessen på forhånd samt forventede leveringstider
  • Tilbyd kundesupport i realtid
  • Vis forsendelses- og returpolitikkerne på webshoppen.

Billeder og videoer af høj kvalitet

High-Quality Photos and Videos

Din webshop er dine potentielle kunders møde med dit visuelle indhold. Det er derfor vigtigt at din webshop består af billeder og videoer af upåklagelig kvalitet. 93 % af online forbrugere siger, at det visuelle udseende er den afgørende faktor i forhold til at foretage et køb.

Det er dog ikke nok udelukkende at have billeder og videoer af høj kvalitet – det har langt de fleste webshops i dag. Du skal sørge for at dit indhold er top klasse, og det får du et par tip til hvordan du gør her:

Klikbare billeder og videoer

I dag tillader sociale medieplatforme og endda Google Lens kunder at bruge billeder som links til at købe varer eller tjenester. Tilføj billeder eller andet visuelt indhold til din webshop, og gør det muligt for kunderne at tilføje produkter til kurven ved at klikke på eksempelvis et billede.

Personalisering

AI forbedres over tid, og det samme gør virksomhedernes evne til at imødekomme kundernes behov. Når det kommer til personalisering skal du ikke begrænse det til personlige emnelinjer eller til at indsætte dine kunders fornavne i mails. Forbedr i stedet dine kunders digitale oplevelse ved at tilbyde varer eller tjenester, der passer til deres region, demografi eller præferencer.

Brugergenereret indhold (UGC)

Brugergenereret indhold er, som navnet indikerer, skabt af brugerne selv. Det er en gratis og effektiv måde at opnå social anerkendelse for dit brand. Desuden er UGC ikke begrænset til billeder og videoer, da det også kan omfatte anmeldelser og udtalelser, som kan være uvurderlige for dit brand. 89 % af kunderne læser anmeldelser, før de køber produkter.

Augmented- og Virtual Reality (AR/VR)

Kunstig intelligens er under rivende udvikling og er i dag the new normal. Mange virksomheder opfordrer deres kunder til at afprøve nye produkter, før de køber dem. Den kunstige intelligens giver kunderne mulighed for at opleve produktet eller tjenesten, før de træffer købsbeslutninger. Med augmented- og virtual reality giver virksomheder deres kunder en forbedret kundeoplevelse, der påvirker deres købsbeslutninger positivt.

Kontaktside med flere kontaktmuligheder

Contact Page with Multiple Contact Options

Dit relationsarbejde til en kunde er ikke færdigt, selvom du har overbevist kunden om at købe dit produkt. Det er vigtigt at oparbejde en god og længerevarende relation til dine kunder. For eksempel er det en god start at få deres e-mailadresse og tilføje den til din mailingliste.

Giv desuden dine kunder mere end én kontaktmulighed til dig, hvis de har brug for at afklare noget eller vil give feedback.

Lav en omnichannel platform

Create an Omnichannel Platform.

Når din webshop er fuldt optimeret, er det næste vigtige skridt at skabe en omnichannel platform. Omnichannel platforme giver din virksomhed mulighed for at skabe forbindelse til dine kunder og samtidig skabe en værdifuld kundeoplevelse. Kunderne sparer tid ved ikke at skulle logge ind på forskellige sociale medier og platforme.

En omnichannel platform betyder, at du kan møde potentielle kunder, uanset hvor de er, og give dem et problemfrit serviceniveau på tværs af alle platforme. Ved at koble alle dine kanaler til din kundeservice på din webshop, giver du kunderne frihed til at vælge, hvordan de vil interagere med din virksomhed. Derudover kan du også koble det sammen med dit arbejde med kunderelationer, hvilket skaber en endnu mere personlig oplevelse.

Opsummering

Du har brug for en webshop der indlæses hurtigt, ser upåklagelig ud og leverer et godt salg. At optimere din webshop gør en forskel, og det påvirker hvordan kunderne vil opfatte dine varer og tjenester.

At have en robust webshop er centralt for din virksomheds succes. Vær med på de nyeste trends og sørg for at inkludere alle de ovenfornævnte funktioner på din webshop.