E-Commerce

How to: Start en webshop fra bunden

By January 20, 2023 January 23rd, 2023 No Comments

Som med alle andre virksomheder, er det at starte en webshop en krævende proces som kræver læring og viden. Men flere og flere virksomhedsejere vælger at gå ind i markedet for e-commerce fordi det giver stor fleksibilitet, prisbillighed og en lang række muligheder. Derudover shopper flere og flere online. I 2021 shoppede 2,14 milliarder mennesker online og antallet fortsætter med at vokse. 

I dette indlæg har vi oplistet alle de vigtigste steps i at bygge en webshop. Lige fra research af din idé til lancering af din webshop. Lad os finde ud af hvordan du bedst starter en webshop. 

6 afgørende steps til lancering af din webshop 

Markedet for e-commerce er stødt stigende. I 2021 blev omsætningen fra e-commerce virksomheder anslået til cirka 768 milliarder dollars i USA. Og det tal forventes at nå 1,3 billioner dollars i 2025. Det er det helt rigtige tidspunkt at starte en webshop. 

Lad os gennemgå de vigtigste trin du skal igennem, hvis du starter en webshop fra bunden. 

  1. Research din idé
  2. Underbyg din idé
  3. Undersøg produkterne
  4. Vælg en online salgsplatform
  5. Lav et set up til din Magento-shop
  6. Start og driv din webshop. 

Research din idé

Research your idea

Første step er at lave en grundig research på din forretningsplan. Jo mere du lærer om markedet og de potentielle kunder, jo ​​bedre vilkår har du for at træffe de rigtige beslutninger. Denne beslutningsproces kan blive grebet an på mange forskellige måder, men her er et par tanker om hvad du kan gøre først på din webshop-rejse. 

Find en udfordring eller et pain point du finder interessant at løse

Mange forretningsidéer når ikke længere end til blot idéen, da virksomhedsejerne ikke henvender sig til det rette publikum og deres udfordringer. Din virksomhed bør ikke eksistere i et vakuum, du skal være helt klar over hvilke problemer eller udfordringer dine services eller dine produkter kan løse. 

  • Hvilke problemer eller udfordringer vil du løse med dine produkter og services? 
  • Hvem oplever gener fra disse problemer? 
  • Hvem vil få mest gavn af din virksomhed? 

Besvar disse spørgsmål før du går videre til de næste trin i din research. 

Vær opmærksom på at finde gode produktidéer

Du behøver ikke genopfinde cyklen, når du tænker på en forretningsidé. Tænk i stedet på problemer og udfordringer, som du møder i dagligdagen eller sammen med dine venner og familie. Ofte ligger gode produktideer lige der og venter. 

Lever du eksempelvis en sund livsstil fyldt med øvelser og træning? Du kan tage udgangspunkt i dette og med den rigtige strategi begynde at sælge produkter til andre fitness-entusiaster. Nøglen er at finde lige den vinkel, som endnu ikke er brugt af konkurrenterne. Det gjorde eksempelvis Peloton, som var et af de første brands, der begyndte at sælge fitnessudstyr til folk der gerne vil have mulighed for at træne hjemme. 

Måske bruger du mange timer på at renovere dit hus. Du udvælger nøje hvert møbel på enten vintage-markedet eller i genbrugsbutikker. Måske kender du møbelindustrien ud og ind – så er det da på tide at tjene penge på din viden. Vi kan hjælpe dig med at bygge den perfekt webshop, som er skræddersyet lige efter dine ønsker og behov. 

Spørgsmål du kan stille dig selv, når du leder efter produktideer

Hvis du ikke ved hvor du skal starte med researchen af ​​din forretningsidé, kan du starte med at kigge på dine omgivelser. Du behøver ikke at foretage interviews med tusindvis af mennesker eller studere snesevis af artikler og de seneste statistikker – find i stedet ud af, hvad der generer folk omkring dig. Hvad er deres mål og udfordringer, og hvilke produkter eller services kan hjælpe dem? Denne opmærksomhed kan hjælpe dig med at komme med ideer, som du senere kan udvikle – eller afvise – efter at have undersøgt dem nøje. 

  • Hvilke pains eller udfordringer vil du løse? 
  • Hvilke problemer har du med de produkter og services, du bruger i øjeblikket? 
  • Hvilke af nutidens trends kan du bruge? 
  • Hvilken feedback hører du fra venner og familie om de produkter og services de bruger? 
  • Hvilke aktiviteter eller hobbyer har de? 
  • Hvilke produkter eller services vil hjælpe med at forbedre deres oplevelse? 

Brug søgeordsforskningsværktøjer til at spotte trends og muligheder

Når det kommer til webshops tæller din passion ikke, hvis de potentielle kunder ikke er interesseret i dit produkt. Du skal finde ud af hvad kunderne leder efter i disse tider, og hvad der er de nyeste trends derude. Du kan  eksempelvis bruge værktøjer som Google Trends til at finde frem til hvad der trender netop nu. Tænk over hvad du som kunde ville stille af spørgsmål og hvilke ord du ville Google. Derefter kan du undersøge om du ved præcis hvordan løsningen kan forbedres. 

Underbyg din idé 

Validate your idea

Når du er færdig med din research, er det tid til at arbejde på at validere din idé. Jo mere tid og jo flere kræfter du bruger i valideringsprocessen, jo større er chancerne for at lykkes. Du skal finde ud af hvordan lignende services og produkter klarer sig og hvad målgruppen leder efter. 

Skriv dine mål og antagelser ned

Den første ting du skal gøre er at skrive dine mål ned. Mens du skriver kan du fremhæve de præmisser du finder frem til skal være essentielle for virksomheden. Det vil hjælpe dig med at formulere slutmålet. 

  • Hvad er værdien af ​​min virksomhed? 
  • Hvem er målgruppen, og hvad tænker jeg om dem? 
  • Hvad gør mit produkt unikt eller bedre end konkurrenternes? 
  • Hvilken hypotese har jeg om mit produkt, priser og forretningsmodel? 

Besvar disse spørgsmål for at forstå, hvad der gør din virksomhed unik og anderledes end andre. 

Vurder markedsstørrelse og andel

Før du går videre med udviklingen af ​​din virksomhed, skal du vurdere størrelsen af ​​markedet samt den andel du potentielt kan erobre. På denne måde kan du vurdere potentialet i din idé og lancering af virksomheden. 

I din forskning skal du fokusere på de differentierende faktorer ved netop dit produkt. Når du ser på konkurrenterne, skal du være opmærksom på salgsdata, antallet og andelen af ​​nutidens producenter, og hvor meget af det samlede marked dit segment har. Herefter skal du afgøre hvor din virksomhed vil passe ind på markedet. 

Gennemfør kundevalideringssamtaler

Det er den perfekte mulighed for at lære, hvad den faktiske målgruppe synes om dit produkt. Start lokalt og invitér dine venner, familie og bekendte på en kop kaffe. Sæt jer ned og tal om den udfordring eller det problem, du forsøger at løse med dit produkt. Spørg ind til deres tanker om netop den udfordring. Spørg om de ville være villige til at betale for at løst dette problem, og hvor meget de i så fald vil give. Svarene på disse spørgsmål vil hjælpe med at indsnævre din målgruppe. 

Undersøg produkterne 

Source your products

Nu hvor du har besluttet hvilke varer du vil sælge, og hvem der er dine potentielle kunder, er det tid til at beslutte, hvordan du vil skaffe dine produkter. 

Produkter af høj kvalitet er afgørende for at lede en succesfuld virksomhed. Og nøglen er ikke kun at vælge det rigtige produkt, men også den rigtige kilde til produktet. Du kan købe dine produkter på tre måder, så lad os diskutere hver enkelt. 

Videresælge produkter

Videresalg er et populært valg blandt dem med et stramt budget, som ønsker at begynde at sælge hurtigt. Det kræver ikke den store indsats og giver mulighed for at opnå profit på kort sigt. Du kan finde produktleverandørerne gennem online kataloger og lister. 

Derefter kontakter du sælgerne og bestiller produkterne til din virksomhed eller til dit lager. Og så sender du videre til kunderne. Hvis du finder pålidelige leverandører, kan det føre til mere overkommelige priser i det lange løb og en stabil forsyningskæde. 

Skab eller byg produkter

At bygge dine produkter giver dig fuld kontrol over kvaliteten og designet. Hvis du laver smykker og ønsker at udvide din kundebase eller hvis du laver håndlavede køkkenredskaber, er en webshop en perfekt måde at booste din virksomhed på. 

Det eneste problem med denne metode er, at det kan være svært at skalere din virksomhed op. Nogle forhandlere vælger at skabe små partier af produkter for at holde virksomheden håndterbar. Samtidig kan du sætte højere priser på produkter, fordi håndlavede varer er af højere kvalitet. 

Samarbejd med producenter

At samarbejde med producenter er den mest rentable vej, men også den mest komplicerede vej at gå. Det tager lang tid og meget forskning at finde den rigtige producent med de færdigheder, erfaringer og materialer til at lave dine produkter. Derefter skal du bruge meget tid på at udarbejde prototypen, teste prøver osv. Men når du har fundet ud af al logistikken, har du en pålidelig partner, som kan give dig en konstant forsyning af produkter. 

Vælg en online salgsplatform 

Choose an online selling platform

Du har masser af muligheder når det kommer til at sælge online. Du kan bygge din egen hjemmeside fra bunden, bruge en website builder eller sælge på en e-commerce markedsplads – det er dit valg. Lad os gennemgå nogle af de mest populære valg blandt e-commerce-virskomheder. 

Opsætning af dit eget domæne og e-commerce websted fra bunden

Opsætning af dit eget domæne og websted fra bunden er den mulighed, der giver størst frihed. Du har fuld kontrol over design- og udviklingsprocesserne og er ikke begrænset i valgmuligheder, når det kommer til at tilpasse din webshop. På samme tid, medmindre du har exceptionelle kodningsevner, skal du hyre en udvikler til at udføre dette job. Og for at starte virksomheder er det normalt ret dyrt. 

Sælge på en eksisterende e-commerce markedsplads

Hvis du vælger at sælge på en eksisterende e-commerce markedsplads, er den største fordel, at de allerede har mange faste kunder, så det bliver nemmere at nå ud til kundemålgrupper. Før du vælger en markedsplads, skal du undersøge platformen.  

Hvilke slags varer og tjenester sælges der, hvad gør dine konkurrenter der og hvilke anmeldelser der er. På denne måde vil du være i stand til at afgøre, hvilken platform der har den mest passende målgruppe. 

På den anden side tilbyder disse markedspladser begrænset skalerbarhed og tilpasning, når det kommer til at opsætte din webshop. Du kan ikke skabe en unik webshop, der er skræddersyet til dine behov og krav. 

Brug af e-commerce-platforme til at bygge en webshop

Endelig kan du bruge en af ​​e-commerceplatformene til at opbygge din personlige webshop. E-commerce-platforme har præfabrikerede skabeloner og temaer, er ofte open source, SEO-venlige og har et stort fællesskab af brugere. Ved at bruge en e-commerce-platform er der allerede lavet en masse arbejde for dig og der er samtidig plads til tilpasning, så du kan gøre din webshop unik. 

Lav et set up til din Magento-shop 

Setting uo your Magento store

Du kan vælge hvilken som helst af de nævnte måder til at starte din online tilstedeværelse på. Vi vil nu beskrive udvikling og opsætning af en webshop på Magento-teknologi. Hvorfor netop det? Fordi Magento er SEO-venlig, meget tilpasselig, funktionsrig og en kraftfuld platform. Mere end 100.000 webshops er bygget på Magento. Lad os dykke ned i de vigtigste aspekter ved at oprette webshoppen på Magento: 

Valg af dit Magento-tema. Hvis du vælger det rigtige tema, vil det gøre videreudviklingen af ​​webshoppen meget lettere. Du har brug for et tema der ikke kun afspejler de vigtigste karakteristika ved din virksomhed, men også det med præcis de funktioner og den funktionalitet, som du har brug for. 

Inkluder en søgelinje. Giv dine kunder mulighed for at gå direkte til den produktside de leder efter. Nogle virksomheder inkluderer ikke denne funktion, fordi det betyder at kunderne ikke kommer til at gennemse alle siderne. Men at inkludere en søgelinje gør kunderejsen nemmere og mere bekvem. 

Inkorporerer CTA’er. Forestil dig at gå ind i et stort indkøbscenter på udkig efter en bestemt butik, men der er ingen skilte eller konsulenter du kan spørge om vej. Sådan har kunderne det, når en webshop ikke har klar navigation og CTA’er. 

Find den rigtige udviklingspartner

Design og udvikling af din webshop bliver meget nemmere, hvis du uddelegerer denne opgave til det rigtige team af udviklere. Samarbejde med en freelancer kan forlænge processen for at fuldføre projektet. Desuden skal du selv tage dig af mange andre opgaver. Eksempelvis SEO-optimering og organisering af dine produktkataloger. Med det rigtige udviklingsbureau får du alle disse tjenester på én gang. Derudover vil du arbejde sammen med et team af fagfolk, herunder frontend- og backend-udviklere, projektledere, grafiske designere osv. 

Start og driv din webshop

Launch and run your online business

Nu er din webshop klar til at gå live. Du tror måske at det markerer afslutningen på din webshops udvikling og opsætning. Men tværtimod er det kun begyndelsen. Ja, du læste rigtigt. Nu, når din butik er oppe at køre, skal du se, hvordan den fungerer. Begynd at indsamle data og lav analyser for at se hvordan kunderne interagerer med dit indhold og problempunkterne. Desuden skal du konstant opdatere webshoppens indhold, så søgemaskinerne ikke behandler din side som en død side.

SEO-optimering

Tænk på din webshop som et åndende, levende væsen på internettet. Hvis du ikke opdaterer dit indhold regelmæssigt begynder søgemaskinerne at rangere din side lavere og lavere, og vi ved alle, at kunder sjældent ser ud over de første par søgeresultatsider. Faktisk siger 90 % af kunderne, at de er mest tilbøjelige til at klikke på det første par resultater. 

Og derfor er SEO-optimering et must for alle e-commerce-virksomheder.  SEO omfatter søgeordsstrategi, indholdsstrategi, on-page og off-page optimering osv. Hvis det udføres med succes, fører det til øget organisk trafik og konverteringsrater. Du kan lære mere om SEO-optimering her.

Markedsføring på sociale medier

77 % af marketingfolk sagde i 2021, at markedsføring på sociale medier var effektiv for deres virksomheder. Mere end nogensinde bruger folk sociale medier – ikke kun til at dele deres specielle øjeblikke – men også til at kommunikere med andre, lære om brands og virksomheder og interagere med dem. Hvis din målgruppe er aktive brugere af Instagram eller Twitter, så brug det til din fordel og lav markedsføringskampagner på disse platforme, og link dem tilbage til din hjemmeside. 

Opsummering 

Og det var det. Nu er du klar til at starte din egen webshop. Det har mange fordele af lede en e-commerce-virksomhed i forhold til at skulle bygge en fysisk virksomhed. Det kræver færre penge til at starte med, og du kan sælge til dine kunder 24/7, og sende produkter til hele verden. 

Du skal dog sikre dig, at du investerer nok tid og penge i opbygningen af ​​din webshop. Virksomhedens succes afhænger af hvor godt webshoppen er bygget, hvor meget organisk trafik du får, og hvor nemt det er for kunderne at få adgang til dine produkter. 

At finde en pålidelig e-commerce-udviklingspartner er en skudsikker måde at sikre, at alt er lavet rigtigt fra starten. Hvis du har flere spørgsmål om e-commerce og forretningsudvikling, så kontakt os meget gerne.